آیا کودک شما هم گاز می گیرد؟!

بیشتر کودکان کوچکتر از ۳ سال، اطرافیان خود را دست کم یک بار گاز می گیرند.  بیشتر کودکان، این عادت را به خودی خود از دست می دهند، اما اگر عادت به گاز گرفتن، بعد از ۳ سالگی هنوز ادامه پیدا کند  و به طور مرتب تکرار شود نیاز به توجه و درمان دارد.

به گزارش پایگاه سلامت نیوز، گاز گرفتن، همیشه عمدی و آگاهانه نیست و به ندرت ممکن است باعث آسیب جدی به دیگران شود و یا بیانگر خطر جدی باشد. اما چرا کودکان گاز می گیرند؟

دلیل این کار بسته به سن کودکان متفاوت است.  کودکان بین ۵ تا ۷ ماهه، اگر در دهان خود احساس ناراحتی داشته باشند اطرافیان خود را گاز می گیرند. مثلاً ممکن است کودک در حال دندان درآوردن باشد و درد بکشد، به این ترتیب، سینه مادرش را هنگام مکیدن شیر گاز می گیرد تا دردش را کمتر کند. خبر خوب این که، کودک در این سن با دیدن واکنش اطرافیان، می آموزد که نباید گاز بگیرد.

   کودک از ۸ تا ۱۴ ماهگی، معمولا اطرافیان خود را گاز می گیرد تا هیجان خود را بروز دهد. در این حالت بیشتر، پرستار و یا کودکان دیگر در اطراف خود را هدف قرار می دهد و البته، با شنیدن کلمه "نه" و یا با درک ناخوشنودی دیگران، از این کار دست می کشد.

    کودک بین ۱۵ تا ۳۶ ماهه هم  بیشتر به خاطر عصبانیت و یا تنها برای نشان دادن قدرت خود به دیگران، گاز می گیرد. در این سن کودک بیشتر، همسالان خود را گاز می گیرد و بزرگ تر ها را کمتر هدف قرار می دهد.  با کمی توضیح، او می آموزد که گاز گرفتن دیگران ناپسند است. پس از سه سالگی، کودک تنها زمانی به گاز گرفتن روی می آورد که  بترسد یا احساس ضعف کند. مثلا موقعی که در جنگ و جدالی بازنده شود و یا زمانی که از آسیب و آزار دیگران بترسد.

کودکانی که در این سن به طور مرتب دیگران را گاز می گیرند نیاز به توجه و درمان دارند. گاز گرفتن در این سن می تواند دلیل بر این باشد که کودک نمی تواند احساسش را درست بروز دهد و یا بر رفتارش مسلط نیست.

گاز گرفتن در شرایط مختلف اتفاق می افتد، به خصوص زمانی که کودکان دور همدیگر جمع باشند. در امریکا بزرگترین مشکل مراکز مراقبت از کودکان، ناشی از همین عادت ناپسند در آن ها است. در بیشتر موارد می توان با کمک به کودک در بروز احساساتش به شکل درست، از بروز  این رفتار، جلوگیری کرد.  البته کودکانی که زیاد این کار را انجام می دهند، نیاز به مراقبت ویژه دارند و بهتر است که دورتر از کودکان دیگر نگهداری شوند.

گاز گرفتن در کودکان، معمولا منجر به مشکلات رفتاری آن ها در آینده نمی شود. اما کودکانی که مرتب گاز می گیرند و یا سایر رفتار های خشونت آمیز را از خود نشان می دهند، به ویژه زمانی که سه سالگی را پشت سر گذاشته اند، ممکن است دچار مشکلات عاطفی و یا بالینی باشند که نیاز به درمان ویژه دارد.

Submitted by editor6 on