صبحانه و میان وعده های طبیعی، ضرورتی برای رشد کودک

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: «مصرف صبحانه و میان وعده برای دانش‌آموزان ضروری است و پیشنهاد می‌شود از نان و پنیر، تخم مرغ، آجیل و انواع میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی برای میان وعده ها استفاده شود.

دكتر «فریده شیشه‌بر» در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا در منطقه خوزستان، گفت: «كودكان به دلیل قرار داشتن در سن رشد و همچنین داشتن فعالیت ذهنی، نیازمند مصرف صبحانه و میان وعده سالم هستند و توجه به نوع مواد غذایی كه در این دو وعده صرف می‌شود بسیار مهم است.» 

به گفته این کارشناس بهتر است در صبحانه از نان و پنیر به همراه خیار و یا گردو و آب میوه‌های طبیعی استفاده شود. همچنین می‌توان برخی روزها از تخم مرغ آب پز و یا عسل نیز در وعده صبحانه استفاده كرد.

شیشه‌بر گفت: «برخی دانش‌آموزان به دلیل بی‌اشتهایی صبحانه نمی‌خورند كه در این موارد مصرف میوه تازه به ویژه لیموشیرین موجب باز شدن اشتهای كودك می‌شود.»

او یادآوری کرد که  مصرف میان وعده نیز به افزایش یادگیری كودك كمك می‌كند وبهتر است از نان و پنیر و خیار و یا مغز گردو به عنوان میان وعده استفاده شود.

سیب و موز و سایر میوه های تازه و آجیل و انواع مغزها هم به گفته این کارشناس تغذیه میان وعده های خوبی به شمار می روند.

البته شیر و کیک یا کلوچه هم یک میان وعده کامل است. به گفته دکتر شیشه بر در حال حاضر بسیاری از دانش‌آموزان در مدرسه شیر سهمیه خود را مصرف نمی‌كنند.  بنابراین بهتر است برای بیشتر کردن تمایل دانش‌آموزان به مصرف شیر، در كنار آن كیك و یا كلوچه هم در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد تا  تمایل بیشتری به مصرف شیر داشته باشند.

شیشه بر هم چنین گفت: «مصرف غذاهای پخته و گرم و یا موادی مانند كالباس و سوسیس در میان وعده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. »

 

Submitted by editor6 on