پوكی‌استخوان ناشی از تغذیه نادرست كودكی

برای پیشگیری ازپوكی استخوان نسخه‌های زیادی پیچیده‌اند و این بیماری خاموش بدون این كه حس كنید در دوران خاصی انتظار شما را خواهد كشید البته اگر نكات بهداشتی را رعایت نكنید. اما اگر می‌خواهید كودكان خود را در برابر این بیماری ایمن كنید باید مساله تغذیه را در سنین پایین جدی بگیرید.

به نقل از روزنامه تهران امروز، یک کارشناس تغذیه در این زمینه می‌گوید: پوكی استخوان اگرچه نشانه‌های بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی نشان می‌دهد ولی عدم بهره‌مندی از تغذیه متناسب و فعالیت‌های بدنی در دوران كودكی باعث بروز این بیماری می‌شود. پوكی استخوان و كاهش ‌تراكم استخوان‌ها یا استئوپنی گرچه نشانه‌های بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی نشان می‌دهند ولی بذر آن در ایام كودكی و جوانی افشانده می‌شوند. این بیماری با عدم بهره‌مندی از تغذیه متناسب و فعالیت‌های بدنی لازم در طول زمان بذرهای اولیه ریشه دوانده و پرورش پیدا می‌كند. اسكلت و استخوان‌بندی انسان‌ها نه تنها چارچوب و ساختار بدن را تشكیل می‌دهد بلكه محافظت‌‌ اندام‌های داخلی، تامین امكان تنفس و مشاركت در خون‌سازی را به‌عهده داشته و به‌عنوان انبار كلسیم، فسفر و كربنات‌های بدن در تعادل اسیدی، بازی، حفظ و هدایت اغلب فعل و انفعالات زیست شیمیایی بدن نقش‌آفرینی می‌كند.

این متخصص در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: اعمال دیگر بافت استخوانی،‌ تركیب آن با سموم و فلزات سنگین وارد شده از طریق تنفس و خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده تا به این وسیله آسیب‌رسانی آن ها را كاهش دهد.

پوكی استخوان و از دست دادن‌تراكم استخوان‌ها ممكن است بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در ارتباط با عوامل محیطی از جمله میزان فعالیت‌ شخص و نوع تغذیه باشد بنابراین با بهبود كیفیت تغذیه و تغییر روش زندگی می‌توانیم تا حد بسیار قابل توجهی میزان بروز و گستردگی شیوع پوكی استخوان و شكستگی‌ها را كاهش دهیم.

 

Submitted by editor6 on