گردهمایی کودکان درباره دگرگونی اقلیم در کپنهاگ

هفته گذشته گردهمایی کودکان درباره دگرگونی اقلیم که در کپنهاگ پایتخت دانمارک جریان دارد، میهمان ویژه ای داشت که برای نمایندگان کوچک کودکان دنیا از نیاز به ساخت مدرسه هایی سازگار با کودک و محیط زیست سخن گفت. "کارلوس واسکواز"، مهندس معماری که با سفارش یونیسف مدرسه های سازگار با نیازهای کودک و محیط زیست طراحی می کند، در گردهمایی کودکان برای چاره جویی درباره دگرگونی اقلیم از مدرسه هایی که ساختمان آن ها را طراحی کرده سخن گفت. مدرسه هایی  که به گونه ای طراحی شده اند که در برابر بلاهای طبیعی مقاومت می کنند.

او در یکی از سخنرانی هایش از کودکان پرسید که آیا تاکنون یک بلای طبیعی را تجربه کرده اند؟ در پاسخ روشن شد که تقریبا هیچ یک از کودکان اهل کشورهای صنعتی و پیشرفته تجربه ای جدی از یک حادثه طبیعی مانند سیل، زلزله یا طوفان ندارند اما بیشتر کودکان  کشورهای درحال توسعه یا فقیر چنین تجربه ای داشته اند.

 این در حالی است که بیشتر گازهای گلخانه ای جهان که به گرم تر شدن هوای زمین می انجامد، در کشورهای صنعتی تولید می شود اما رنج و بلاهای طبیعی ناشی از آن بیشتر به سراغ کشورهای فقیر و در حال توسعه می رود. بلاهایی که خانه ها و مدرسه ها را ویران می کند و میلیون ها کودک را برای زمانی طولانی از آموختن بازمی دارد. به گفته واسکواز حالا برخی از این کشورهای آسیب پذیر می کوشند تا مدرسه هایی مقاوم در برابر بلاهای طبیعی ناشی از دگرگونی اقلیم بسازند اما  برای موفق شدن در این راه به تکنولوژی های جایگزین و جدید نیاز دارند. تکنولوژی هایی که کشورهای صنعتی می توانند در اختیارشان قرار دهند و کارشناسانی مانند او می کوشند تا در این راه گام بردارند.

اما واسکواز روی دیگر سکه را هم می بیند. با ساختن مدرسه های مقاوم در برابر دگرگونی اقلیم گامی در جهت برآورده کردن یکی از هدف های برنامه توسعه هزاره سازمان ملل برای برخورداری همه از حق آموزش برداشته می شود. اما این کار می تواند همزمان یه پیشبرد یکی دیگر از هدف های برنامه توسعه سازمان ملل یعنی حفظ محیط زیست آسیب برساند. تصور کنید که در آفریقا ۳۵۰ هزار مدرسه را با چوب های جنگل بسازند.  به کار بردن مصالحی که به تولید بیشتر گازهای گلخانه ای در جو زمین کمک می کند، یا بریدن چوب درختان جنگلی برای ساختن مدرسه  خود به دگرگونی اقلیم کمک می کند. به باور این معمار مدرسه های سازگار با محیط زیست، در اینجا نقش و مسئولیت کارشناسان معماری برجسته تر می شود. آن ها باید روش ها و مصالحی برای ساختن مدرسه ها پیدا کنند که هم مقاوم باشند و هم به محیط زیست آسیب نرسانند.

گردهمایی کودکان درباره دگرگونی اقلیم همزمان با گردهمایی سران کشورهای عضو سازمان ملل برای چاره جویی درباره دگرگونی اقلیم در کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار می شود و تا ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) ادامه خواهد داشت.

Submitted by admin on