ماساژ بر میزان رشد شیرخواران و الگوی خواب آن ها موثر است

ماساژ نوزادان و شیرخوران یک بخش مهم مراقبتی در جوامع مختلف به ویژه هندوستان بوده و در چند سال اخیر مورد بررسی علمی قرار گرفته است و چنانچه با شیوه صحیح انجام شود تاثیرات سودمندی بر روی بافت‌های بدن ازجمله اعصاب، عضلات، گردش خون عمومی و موضعی اعمال می‌کند.

"فرشته نارنجی" از دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه پرستاری و مامایی به همراه جمعی از همکارانش به این نتیجه رسیده‌اند که ماساژ بدن شیرخوراران باعث بهبود الگوی خواب و همچنین باعث وزن گیری بهتر آن ها می‌شود و ممکن است در درازمدت تاثیر مثبتی بر افزایش قد نیز داشته باشد.

احتمالاً این تاثیرات مثبت در رشد، به دلیل افزایش ترشح هورمون رشد به علت خواب شبانه بیشتر در شیرخوار است. افزون براین ماساژ می‌تواند استرس‌های وارده بر عضلات را کاهش دهد و به دفع مواد زاید کمک کند. همچنین ترشح اندروفین‌ها را به همراه دارد و باعث ایجاد آرامش در فرد ‌شده و در نوزادان تحریک لمسی حرکتی، موجب کاهش استرس و کاهش ترشح هورمون کورتیزول و حتی باعث کاهش افت درجه حرارت و کاهش عفونت در آن ها می‌شود.

مقاله یاد شده، به صورت یک کارآزمایی بالینی است که به منظور بررسی تأثیر ماساژ با روغن کنجد بر میزان رشد و الگوی خواب شیرخواران انجام شده و در فصلنامه کومش، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان به چاپ رسیده است.

 

Submitted by editor6 on