بازیافت زباله های رایانه ای، چالشی برای نسل های آینده!

سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که دور انداختن کالاهای الکترونیکی مانند رایانه ها و گوشی های تلفن همراه، تهدید بزرگی برای محیط زیست و سلامت عمومی است.

این گزارش را برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، تهیه کرده و در آن ، خواستار تنظیم قوانین جدیدی شده تا به این طریق از بازیافت درست و بی خطر زباله های الکترونیکی اطمینان حاصل شود.
این گزارش پیش از نشست شورای حاکم برنامه محیط زیست سازمان ملل، منتشر شد که در روز ۲۲ فوریه (سوم اسفند) در جزیره بالی اندونزی برگزار شد. در این نشست، وزیران محیط زیست کشورهای مختلف جهان گردهم آمدند تا درباره راه های رسیدن به توسعه پایدار به شکل جهانی تصمیم گیری کنند.
توسعه و فراگیرشدن کالاهای الکترونیکی مشکلاتی هم به دنبال دارد. به ویژه در کشورهای در حال توسعه، تلاش ها برای بازیافت گوشی های تلفن همراه، رایانه ها و دستگاه های تلویزیونی که دور انداخته می شوند، با میزان فروش رو به افزایش آن ها تطابق ندارد. گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد تخمین زده است که تولید زباله های الکترونیکی در دنیا سالانه نزدیک به ۴۰ میلیون تن افزایش می یابد. در کشورهایی مانند هند و چین در ده سال آینده، تنها تولید زباله های کامپیوتری تا ۵۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.
کالاهای الکترونیکی شامل فلزات و قطعات بالقوه سمی هستند و بنابراین بازیافت آن ها کار پیچیده ای است. این روند افزایشی زباله های سمی رایانه ای، زندگی و سلامت نسل آینده را با مشکلات جدی روبرو می کند و چالش های جدیدی را در ارتباط با محیط زیست در زندگی آن ها پدید می آورد. اما در بسیاری از کشورها، از جمله در چین، این قطعات در حیاط های پشت خانه سوزانده می شوند که این کار باعث انتشار گازهای سمی در هوا می شود.
سازمان ملل می گوید چنان چه بلافاصله اقدامی برای جمع آوری درست زباله های الکترونیکی و دورانداختن این گونه مواد صورت نگیرد، بسیاری از کشورها با خطر ایجاد کوه هایی از زباله های الکترونیکی مواجه می شوند که پیامدهای جدی برای محیط زیست و سلامت عمومی به دنبال خواهد داشت.
این گزارش خواستار فرایندهایی قانونی برای مدیریت و بازیافت زباله های الکترونیکی شده است.
سازمان ملل پذیرفته است که معرفی این فرایندها هزینه بر است اما می گوید که در عین حال این کار باعث ایجاد شغل، بازیافت فلزهای گرانبها مانند طلا و نقره ای که در ساخت کالاهای الکترونیکی به کار رفته و همچنین ایجاد محیط زیستی سالم و پاکیزه برای نسل های آینده می شود.

 

Submitted by admin on