"جادوگر شرور سرزمین های غربی" الهام بخش جایزه نویسندگی کودکان!

"نویسندگان جوان شرور " برگردان عبارت ( WICKED Young Writers)، نام جایزه جدیدی است برای تشویق به نوشتن و رشد خلاقیت در کودکان، نوجوانان و جوانان بریتانیایی. این جایزه در روز ۲۲ فوریه (۱ اسفند) راه اندازی شد.
این مسابقه، را مایکل مورپرگو، دارنده پیشین عنوان جایزه افتخاری ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا (Children's Laureate) اداره می کند و همه کودکان و نوجوانان انگلستان و ایرلند شمالی در گروه های سنی ۵ تا ۷، ۸ تا ۱۰، ۱۱ تا ۱۳، ۱۴ تا ۱۶ سال و ۱۷ تا ۲۵ سال می توانند در آن شرکت کنند.

هدف از راه اندازی این جایزه، برگزیدن بهترین آثار نویسندگی در این گروه های سنی، تشویق به نوشتن و پرورش خلاقیت و مهارت نوشتن در میان کودکان و نوجوانان و جوانان عنوان شده است. مایکل مورپرگو، در نوشته ای کوتاه که در پایگاه اینترنتی این جایزه قرار گرفته، آن را نخستین جایزه ای می داند که پس از سال های بسیار، به پرورش مهارت نوشتن و خلاقیت مخاطبانی از گروه های سنی متفاوت کودکان تا جوانان می پردازد. او امیدوار است که جایزه WICKED سبب شود بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان به آغاز ماجراهای شگفت انگیز نوشتن و داستان پردازی با به کار بردن خلاقیت خود تشویق شوند.

اما نام عجیب این جایزه، برگرفته از فیلمی است به نام WICKED و رمانی به نام "زندگی و احوالات جادوگر شرور سرزمین های غربی" (Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West)، که جورجی ماگوری بر اساس داستان "جادوگر شهر اوز"، رمانی که در سال های آغازین قرن بیستم نوشته شد و دنیا را به خود جذب کرد، ساخته است. این رمان و فیلم، داستان دو دختر را که در مدرسه جادوگری با یکدیگر آشنا شده اند روایت می کند. دو دوست که یکی در آیِنده "جادوگر خوب سرزمین های شمالی" می شود و دیگری "جادوگر شرور سرزمین های غربی". این دو با دیدگاه ها و رفتارهای بسیار متفاوت، دوستی عمیقی با یکدیگر دارند.
دست اندرکاران جایزه، نام این رمان را برای جایزه نویسندگی برگزیده اند چون بر این باورند که شخصیت های این داستان، در دوستی عجیب و غیرعادی خود، به دنیا و روابط و قانون های آن به شکل متفاوتی می نگرند. نگاه متفاوتی که در میان غیرعادی ترین روابط و رویدادهای دنیا، دوستی، صداقت، تحمل و پذیرش دیگران را می جوید و می کوشد تا بر باورهای جمعی اثر بگذارد. نویسنده رمان، جرجی ماگوری هم قرار است یکی از داوران این جایزه باشد.

 

Submitted by admin on