کیفیت آب، کیفیت زندگی است!

بهار از راه می رسد و همراه آن روز جهانی آب.  هر سال، ۲۲ مارس (دوم فروردین) از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی آب گرامی داشته می شود. "آب پاکیزه برای جهان سالم" شعار امسال روز جهانی آب است.

هر سال در روز جهانی آب، از زاویه ای به اهمیت سالم و پاک بودن آب آشامیدنی پرداخته می شود. امسال، کیفیت آب و مدیریت منابع آب، موضوعی است که کارشناسان و کوشندگان محیط زیست بیشتر بر آن تمرکز می کنند. آن ها می کوشند تا دولت ها، سازمان های دولتی و غیر دولتی و افراد جامعه های مختلف بشری را با راه های سالم نگه داشتن منایع آبی زمین آشنا کنند.
این کارشناسان امیدوارند با بالا رفتن آگاهی ها درباره اهمیت کیفیت آب و تلاش برای پاک نگه داشتن منابع آبی، راه برای ساختن اکوسیستم های سالم و همه گیر شدن توسعه پایدار هموارتر شود.
همزمان با گرامی داشت روز جهانی آب، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در تازه ترین گزارش خود از وضعیت بهداشت در جهان، اعلام کرده اند که اکنون ۸۷ درصد مردم جهان به آب آشامیدنی پاکیزه دسترسی دارند. آب، پایه بهداشت و سلامت است و به این ترتیب امیدها برای رسیدن به هدف های بهداشتی توسعه هزاره سازمان ملل (MDG) تا سال ۲۰۱۵ جان تازه ای می گیرد. اما از سوی دیگر، این گزارش به دو میلیارد و ششصد میلیون نفر در جهان اشاره می کند که هنوز به امکانات ابتدایی بهداشتی دسترسی ندارند. بسیاری از این افراد کودکان و زنان هستند. دو گروهی که بیشترین آسیب را از نبودن آب پاکیزه و در نتیجه شیوع بیماری ها تحمل می کنند.

 کیفیت آب، کیفیت زندگی است

دسترسی نداشتن به آب پاکیزه و امکانات ساده بهداشتی، هر سال جان نزدیک به ۱/۵ میلیون کودک زیر پنج سال را در سراسر جهان تهدید می کند، کمبود آب پاکیزه، سلامتی، امنیت و کیفیت زندگی کودکان را با خطر روبرو می کند.
نهاد محیط زیست سازمان ملل (UNEP) مسئول برگزاری برنامه های روز جهانی است و دیگر نهادهای این سازمان مانند هیئت مشورتی مجمع عمومی سازمان ملل درباره آب و بهداشت (UNSGAB)، یونیسف، یونسکو، سازمان خوار و بار جهانی (FAO)، سازمان جهانی بهداشت (WHO)، همراه با سازمان های جهانی دیگری مانند انجمن جهانی آب، صندوق جهانی طبیعت و شورای جهانی آب در برگزاری برنامه ها با آن همکاری می کنند.
اما در گوشه و کنار جهان، از کشورهای پرآب و سرسبز گرفته تا کشورهایی که مردمش برای تامین آب آشامیدنی باید ساعت ها کوزه آب را بر دوش بکشند و راه بروند، برای بزرگ داشت روز جهانی آب برنامه هایی اجرا می کنند.
سازمان ملل، برای بزرگ داشت همگانی روز جهانی آب به دولت ها، سازمان ها و همه مردم جهان فراخوان داده تا به تناسب توانایی خویش، گامی برای بالا بردن آگاهی درباره اهمیت کیفیت آب و ترویج روز جهانی آب بردارند و گزارش فعالیت های خود را برای پایگاه اینترنتی روز جهانی آب بفرستند. به امید روزی که  دسترسی به آب پاک و سالم، برای هیچ کودک و بزرگ سالی در جهان یک آرزو نباشد!

Submitted by editor6 on