سلامت دندان مادر بر رشد جنین اثر می گذارد!

پژوهشگران در بررسی های خود دریافتند وجود نقص در سلامت دندان مادر باردار، به رشد و سلامت آسیب می رساند. این در حالی است که تنها ۲۲ تا ۳۴ درصد از زنان باردار، برای سلامت دهان و دندان خود تحت مراقبت دندان پزشک قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، تغییرات هرمونی در دوران بارداری ممکن است به تغییراتی در دهان بیانجامد که در بیشتر موارد، به بیماری عفونت لثه یا ژنژیویت منجر می شود. به گفته پژوهشگران، ۳۰ تا ۱۰۰ درصد زنان باردار به بیماری ژنژیویت مبتلا می شوند.

نتایج یافته های این پژوهشگران نشان می دهد مادران برای حفظ سلامت لثه‏ ها، باید از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور مرتب بهره ببرند. در صورتی که بهداشت دهان و دندان دعایت نشود، ژنژیویت‏ به بیماری خطرناک تری به نام بیماری پریودنتال تبدیل می شود که با پیشرفت آن ممکن است، فرد تعدادی از دندان های خود را از دست بدهد.

پژوهشگران براین باورند که رژیم غذایی هم در سلامت لثه ‏ها نقش دارد و هر عاملی که سلامت عمومی و توانایی بدن برای مقابله با بیماری‏ها را افزایش دهد، بر سلامت دهان تاثیر مثبت دارد. به این ترتیب، بدغذا خوردن، سیگار کشیدن و کمبود ویتامین آ (با کمبود این ویتامین، لثه ها بیشتر خونریزی می کند) بر سلامت لثه، دهان و دندان مادر باردار و در نتیجه بر سلامت جنین تاثیر می گذارد.

Submitted by admin on