کودکان برای بچه گوریل در خطر انقراض نام برگزیدند!

روز جهانی محیط زیست، امسال با نامگذاری دو بچه گوریل رواندایی از سوی کودکان و بزرگ سالان در سراسر جهان گرامی داشته شد.

دیروز، ۱۵ خرداد یا ۵ ژوئن، روز جهانی محیط زیست بود. کشور رواندا در قلب آفریقا میزبانی برنامه های امسال روز جهانی محیط زیست را برعهده داشت. میزبانی که با فراخوان جهانی خود برای نامگذاری دو بچه گوریل، کوشید تا هم برنامه های بزرگ داشت روز محیط زیست را برای مردم دنیا جذاب تر کند و هم آن ها را نسبت به یک گونه حیوانی در خطر انقراض در کشور رواندا حساس تر کند.

نامگذاری گوریل های کوهی سنتی است که هر ساله در رواندا برگزار می شود. اما امسال به سبب میزبانی رواندا و به مناسبت شعار روز جهانی محیط زیست که "گونه های زیستی بسیار، یک خانه، یک آینده" بود، کشور رواندا در یک فراخوان اینترنتی خواست تا مردم جهان برای نامگذاری دو بچه گوریل با هم همفکری کنند. براساس گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل، ۳۴۰۰ نفر کودک و بزرگسال از سراسر جهان در این نامگذاری شرکت کردند.

"واکاواکا"، نامی است که کودکان برای یکی از دو بچه گوریل برگزیدند و بزرگ ترها نیز نام "زویا" را برای بچه گوریل دیگر برگزیدند. واکاواکا در زبان سواحیلی به معنی درخشش است و زویا نیز نامی کهن است که روشنی و زندگی را در معنی خود دارد.

کودکان برای بچه گوریل در خطر انقراض نام برگزیدند

نتیجه این نامگذاری در روز شنبه در مراسمی بزرگ به مناسبت روز جهانی محیط زیست در پارک ملی ولکانو در رواندا اعلام شد. بسیاری از شخصیت های سیاسی، هنری و فعالان محیط زیستی از کشورهای مختلف و بیشتر از ۳۰ هزار نفر از مردم رواندا، در این مراسم شرکت کردند. برنامه محیط زیست سازمان ملل، در جریان این مراسم اعلام کرد که از این پس برای مدرسه ها و خانه ها در روستاهای رواندا، جریان برق با استفاده از سلول های خورشیدی تولید خواهد شد. ۸۵ هزار دلار کمک مالی نیز برای حفاظت از گوریل ها از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل و نهاد ها و سازمان های همکار UNEP و نهادهای محیط زیستی مستقل به دولت رواندا اهدا شد.

براساس تازه ترین گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل، در صورتی که روند کنونی ادامه پیدا کند، گوریل های کوهی (Mountain Gorilla) که در مناطق مرکزی آفریقا زندگی می کنند، بین ۱۰ تا ۱۵ سال آينده دیگر در این زیستگاه دیده نخواهند شد. اکنون، تنها ۷۰۰ گوریل کوهی در جهان وجود دارد که در مرکز آفریقا در رواندا، اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو زندگی می کنند. گوریل کوهی یکی از انواع گوریل های شرقی (Eastern Gorilla) است و گوریل های شرقی نیز یکی از دو گونه بزرگ گرویل هایی هستند که اکنون در جهان وجود دارند.

Submitted by editor6 on