آموزش و مراقبت از قلب باید از كودكی آغاز شود!

آموزش و مراقبت از قلب باید از كودكی آغاز شود و یك فرد بزرگسال كه ذائقه‌اش به غذاهای چرب عادت كرده است، چندان تحت تاثیر آموزش قرار نخواهد گرفت.

به نقل از سایت سلامت نیوز، مسعود قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفته است: "بیماری‌های قلبی و عروقی یكی از شایع‌ ترین عوامل مرگ و میر در میان مردم هر جامعه است و این روند در كشور ما نیز رشد قابل ملاحظه‌ای را در مقایسه با سال‌های گذشته پیدا كرده است. در این میان، مصرف فست فودها به عنوان یكی از مهم ترین عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته می‌شود.

به باور این متخصص قلب و عروق، "همان طور كه از معنای واژگان این دسته از غذاها بر می‌آید، فست‌ فودها همان غذاهای سریعی هستند كه در مدت زمان كوتاهی تهیه شده و در اختیار مصرف كننده قرار می ‌گیرند. این غذاها به شدت چرب و سرشار از پروتئین‌های حیوانی، البته با كیفیت پایین هستند. افزون بر این، تركیبات قندی فراوانی نیز دارند و در كل خوردن شان كالری زیادی را به بدن می‌رساند. اما مواد مغذی موجود در این دسته از غذاها در مقایسه با انرژی دریافتی بسیار اندك است."

او به زمینه بروز بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق با گسترش مصرف غذاهای فست فود، اشاره کرده و گفته که "این دسته از غذاها به طور مستقیم موجب بروز بیماری نمی‌شوند بلكه یك فاكتور مستعدكننده برای بروز بیماری‌های قلبی به شمار می روند."

به این ترتیب، فردی كه زمینه ژنتیكی ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را به میزان ۳۰ درصد داشته باشد، اگر از غذاهای پركالری مانند فست‌فودها یا سیگار استفاده كند، یا تحرك كمی داشته باشد، به احتمال بیشتری به بیماریهای قلبی – عروقی مبتلا می شود. به عنوان نمونه، اگر قرار است در سن ۶۰ سالگی به بیماری قلبی مبتلا شود در ۳۵ سالگی، این بیماری به سراغ او خواهد آمد.

قاسمی مهمترین پیامد مصرف فست ‌فودها را چاقی و در ادامه آن بروز گرفتگی عروق عنوان كرد و گفت: "در پی مصرف این غذاها، چربی و فشارخون نیز بالا می‌رود و همه این ها می‌توانند زمینه بروز سكته را افزایش دهند."

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اهمیت رسانه‌های گروهی در ترویج فرهنگ سلامت در جامعه گفت: "رسانه‌ ها می ‌توانند با معرفی انواع مواد مغذی و ارزش تغذیه‌ ای آن ها و این كه هریك از آن ها چه فوایدی دارند، به افزایش آگاهی افراد كمك كنند و به این ترتیب مصرف كننده را در انتخاب غذای مناسب یاری رسانند."

Submitted by admin on