سرب، بلوغ دختران را به تاخیر می اندازد!

قرار گرفتن در معرض سرب در دوران کودکی ممکن است بلوغ دختران را با تاخیر روبه رو کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، پژوهشگران انستیتو ملی سلامت کودکان و توسعه انسانی آمریکا، دریافتند بدن افرادی با سطح بالای سرب در خون (یا بیش از ۵ میکروگرم سرب در هر یک دهم لیتر خون)، ۷۵ درصد کمتر از کسانی که سطح سرب خون شان پایین است، به موقع، شروع به تولید هورمون های مربوط به بلوغ می کند.

این نتیجه از بررسی نمونه خون های گرفته شده از بیشتر از ۷۰۰ دختر ۶ تا ۱۱ ساله به دست آمده است.

به باور این پژوهشگران، تفاوت در سطح هورمون ها می‌تواند کلیه ها، ریه ها و استخوان ها را با خطر ابتلا به سرطان روبه‌رو کند.

تنفس در دود سیگار عامل اصلی بالا بودن سطح سرب خون است. این ماده به تنهایی یا همراه با کادمیوم تولید تخمک در تخمدان را برای آماده کردن دختران در تخمک گذاری با مشکل روبه‌رو می‌کند .

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریک (CDC) برای درمان سطح سرب بالا تر از ۱۰ میکروگرم در سی لیتر در خون، توصیه به درمان می‌کنند اما یافته ی جدید نشان می‌دهد که حتی با میزان کمتر سرب می‌تواند برای بدن افراد مشکل ساز باشد.

در گذشته می دانستند که کودکان به اثرات سمی سرب حساس هستند. اثر سرب در وضعیت ذهنی به صورت ناتوانی در یادگیری و افت ضریب هوشی خود را نشان می دهد. در بررسی های انجام شده دیده شده بود که کودکان دارای سطح سرب بالاتر از ۱۰ میکروگرم در میلی لیتر دارای اختلال در یادگیری و ضریب هوشی هستند.

مطالعات بعدی نشان داد که با میزان کمتر سرب، اثرات خفیف تری بر وضعیت ذهنی کودکان دیده می شود.

سرب یکی از ترکیبات رایج آلاینده هوا و محیط زیست است که از صنعت ناشی می شود. این ماده سمی می تواند از طریق مجاری تنفسی و گوارشی براحتی وارد بدن شود.

افرادی که در مناطق پر ترافیک زمان خود را سپری می کنند از دیگر قربانیان آن هستند. علائم ناشی از مسمومیت از علائم عمومی هم چون درد شکم، خستگی و عدم تمرکز یا کم خونی، اختلال در اعصاب و آسیب های کلیوی متفاوت است.

در این بررسی پژوهشگران دریافتند که بلوغ در کودکان با میزان سرب بالاتر از ۵ میکروگرم در خون شان، ۶ تا ۸ ماه دیرتر از گروه دیگر بروز کرد. این تاخیر برای یک نفر شاید دارای ارزش نباشد ولی در مقیاس جمعیتی باعث انتقال میانگین سن شروع بلوغ به سن بالاتری می شود. در این حالت می توان انتظار تاخیر بلوغ در افرادی را داشت که سن بلوغ شان به طور طبیعی از هم سن های شان بالاتر است. در صورت تاخیر تا ۱۳ سالگی این افراد با بروز بلوغ تاخیری دانسته می شوند. افراد با بلوغ تاخیری در معرض اعتماد به نفس کمتر، افسردگی و اختلالات تغذیه ای بیشتر هستند.

Submitted by admin on