زمین، زیستگاه همه ماست!

بیشتر از۲۲۰ نماینده نوجوان از کشورهای مختلف جهان، در نشست جهانی تنوع زیستی سازمان ملل در ژاپن شرکت کردند و یک بیانیه درباره نقش خود در نگهداری از تنوع زیستی کره زمین نیز منتشر کردند.

بیانیه در نشست بین المللی نوجوانان درباره تنوع زیستی چند روز پیش در شهر نگویای ژاپن منتشر شد. این نشست به طور همزمان با گردهمایی سران کشورهای مختلف عضو سازمان ملل در نگویا برگزار شد. گفت وگو درباره راه‌های نگهداری از تنوع زیستی در جهان، موضوع این گردهمایی بود.

نوجوانانی از ۴۰ کشور جهان در نشست نوجوانان شرکت کردند. آن‌ها دربیانیه خود کاشتن درختان، بیشتر آشنا شدن با طبیعت برای فهم اهمیت آن و تلاش برای کمتر زباله ساختن را مسئولیت کودکان و نوجوانان برای حفاظت از تنوع زیستی بر روی کره زمین دانستند. این نوجوانان بر آشنا شدن با راه‌های استفاده از منابع بیولوژیکی زمین به شکل پایدار تاکید کردند. راه‌هایی که هم منابع و گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی زمین را در زیستگاه‌شان حفاظت می‌کند و هم به اسنان‌ها اجازه می‌دهد تا از آن‌ها استفاده کنند.

این نوجوانان، اعلام کردند که برای کمک به حفاظت پایدار از منابع بیولوژیکی زمین، از موادغذایی به شکل درست تری استفاده می‌کنند، بازیافت را در برنامه‌های روزانه خود قرار می‌دهند و از کاغذ به شکل کاربردی‌تر استفاده می‌کنند.

آن‌ها برای رسیدن به این هدف، از بزرگ‌ترها درخواست کمک کردند. بنابر خواسته نوجوانان، بزرگ‌ترها بایدقانون‌های بیشتر و موثرتری درباره ساختمان سازی و گسترش صنعت در محیط زندگی گونه های نادر حیوانی و گیاهی به وجود آورند و شکار و صید ماهیان را محدوتر کنند.

گردهمایی بین المللی تنوع زیستی در نگویای ژاپن، از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل از ۲۰ تا ۲۶ اکتبر (۲۸ مهر تا ۴ آبان) برگزار شد. هماهنگ کننده نشست بین المللی نوجوانان، بخش نوجوانان برنامه محیط زیست سازمان ملل (TUNZA) بود.

گردهمایی تنوع زیستی ۲۰۱۰

سازمان ملل، سال ۲۰۱۰ را

سال جهانی تنوع زیستی

نام گذاری کرده است. سالی برای جلب توجه بیشتر دولت‌ها و برنامه ریزان و همه مردم جهان از کوچک و بزرگ به جانوران و گیاهانی که کره زمین، زیستگاه آن‌ها نیز به شمار می رود. امروزه بر روی کره زمین در حدود دو میلیون گونه موجود زنده شناسایی و نام‌گذاری شده‌اند که دانشمندان حدس می‌زنند که این رقم تا حدود ده میلیون قابل افزایش باشد سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ کنفرانسی را درباره حمایت از محیط زیست در برزیل برگزار کرد که یکی از دستاوردهای آن تصویب پیمان تنوع زیستی است. ایران هم این پیمان را در سال ۱۳۷۵ تصویب کرد و به آن پیوست.

پیمان تنوع زیستی

سال ۲۰۱۰ سال تنوع "جهان زیستی"

Submitted by admin on