اگزما در کودکان و نوزادان

اگزما چیست؟

 پوست سالم مانند سدی در برابر خروج گرما و مایعات به خارج و ورود باکتری ها و عوامل مضر به درون بدن عمل می کند. به نوعی از ناهنجاری پوستی که امکان عود مجدد دارد "اگزما" می گویند. اگزما پوست کودک شما را خشک، ملتهب، نازک و ترک خورده می کند و به این ترتیب در عملکرد پوست مشکل ایجاد می گردد.

پوست خشک و ملتهب باعث بد خوابی بچه ها نیز می گردد. متاسفانه شیوع اگزما بیشتر شده و طبق آمار از هر پنج کودک یکی به این بیماری دچار شده است.

چرا اگزما ایجاد می شود؟

هنوز علت دقیفی و مشخصی برای اگزما پیدا نشده ولی به نظر می رسد تا اندازه ای عوامل ارثی در آن دخیلند بنا بر این اگر شما در کودکی به اگزما دچار بودید احتمالا کودک شما نیز در خطر ابتلا قرار دارد. گرد و خاک ،اضطراب و  تماس با حیوانات خانگی نیز می تواند به بروز اگزما کمک کند. بعضی غذاها مثل مواد لبنی، برخی نان ها و مرکبات نیز می توانند عامل تشدید یا شروع اگزما باشند.

چگونه اگزما درمان می شود؟

متاسفانه با اینکه اگزما شرایط دشواری را برای کودک شما ایجاد می کند و می تواند در دوره کودکی و نوزادی بارها عود کند ولی درمان دقیقی برای آن هنوز پیدا نشده است. با این حال در اکثر کودکان به مرور زمان مشکل اگزما حل می شود.

خاراندن محل اگزما باعث بدتر شدن شرایط می گردد، ولی باز داشتن کودکان از این کار مشکل است. در نوزادان می توان از دستکش هایی برای جلوگیری از این کار استفاده کرد و در بچه های بزرگتر بهتر است به تشویق آن ها برای نخاراندن محل اگزما پرداخت چرا که تنبیه کردن معمولا اثر بدتری دارد. بسته به شدت بروز اگزما می توان از داروهایی که پزشک تجویز می کند تا محصولات تجاری موجود در داروخانه ها برای التیام سوزش و ناراحتی های ناشی از اگزما استفاده کرد.

چه کارهای دیگری می توان کرد؟

برای شستشوی پوست ملتهب از آب ولرم استفاده کنید چرا که آب داغ باعث التهاب بیشتر و در نتیجه خارش بیشتر می گردد. از صابون و تر کیبات صابون دار استفاده نکنید چرا که این ترکیبات با خشک کردن پوست درمان را به تعویق می اندازند در عوض از ترکیبات دیگری با مشورت پزشک استفاده کنید که در ضمن پاکیزه کردن پوست آن را مرطوب نگه می دارد.

از پارچه های کتانی برای لباس و رختخواب کودکان مبتلا استفاده کنید. خانه را خنک نگهدارید و استفاده از وسایل گرما زا را به حداقل برسانید. مطمئن باشید که اتاق ها از تهویه خوبی برخوردارند. به خاطر داشته باشید بچه های مبتلا به اگزما نباید با افرادی که مبتلا به بیماری هایی نظیر تبخال هستند در تماس باشند ویروس این نوع بیماری ها با نفوذ به پوست بیمار باعث گسترش بیماری می گردند. در مورد پرهیز غذایی با پزشک کودکتان مشورت کنید.

 

Submitted by editor6 on