روز جهانی محیط زیست در راه است!

 ۱۵ خرداد، روز جهانی محیط زیست است و شمارش معکوس از حالا برای بزرگداشت آن در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده است. 

امسال برای بزرگ داشت روز جهانی محیط زیست برنامه های گوناگونی در کشورهای مختلف تدارک دیده شده است. از پاکسازی منطقه پیرامون کوه اورست از زباله ها و  برپایی یک برنامه آموزشی مدیریت جنگل ها در کاستا ریکا گرفته تا یک جشنواره موسیقی در بلژیک و بسیاری برنامه های دیگر. 

موضوع امسال روز جهانی محیط زیست، "طبیعت در خدمت شما" است. موضوعی که به اهمیت نقش جنگل های جهان در وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورها می پردازد. هر سال، از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل، یک کشور میزبانی برنامه های روز جهانی محیط زیست را بر عهده می گیرد. امسال، هند میزبان این مناسبت است و فعالیت هایی که در این کشور هزار رنگ، برای بزرگ داشت محیط زیست انجام می شود، به عنوان الگو و نمادی برای همه کشورها در نگهداری از محیط زیست مطرح می شود. 

روز جهانی محیط زیست در راه است

اما، در روز ۵ ژوئن (۱۵ خرداد)، در هندوستان، برنامه های گوناگونی اجرا می شود. از یک مسابقه دویدن ۲۵ هزار نفره در پشتیبانی از روز جهانی محیط زیست تا انتشار گزارش اقتصاد سبز، در دهلی نو. گزارشی که برنامه محیط زیست سازمان ملل، آن را با توجه به روند روز افزون از بین رفتن جنگل ها در جهان، تهیه کرده است. هر سال به طور میانگین، ۵/۲ میلیون هکتار از جنگل های جهان نابود می شود. در این گزارش، نشان داده می شود که چگونه با سرمایه گذاری های همگانی و شخصی بر مدیریت جنگل ها و منابع طبیعی، می تواند با شکوفا شدن توسعه بیانجامد و با مهار نابودی جنگل ها، به کاهش روند دگرگونی اقلیم کمک کند.

افزون بر هند، در کشورهای دیگر هم برنامه هایی اجرا می شود. در نپال، برنامه محیط زیست سازمان ملل، برنامه ای را تدارک دیده و امیدوار است تا ۹ میلیون تن زباله از پیرامون کوه اورست پاکسازی شود. در برزیل، یک پروژه دانلود رایگان موسیقی راه اندازی شده و به ازای هر یک بار دانلود، یک نهال از درخت های بومی منطقه، در جنگل های در حال نابودی برزیل کاشته می شود. هدف این پروژه کاشتن یک میلیون درخت در یک سا ل است. 

روز جهانی محیط زیست در راه است

کشور کاستا ریکا در مهار نابودی جنگل ها، روش پیروزمندی را در پیش گرفته است. در این کشور، پوشش جنگلی از ۲۲ درصد در سال ۱۹۹۵، به ۵۱ درصد در سال ۲۰۱۰ رسیده است. امسال، در روز جهانی محیط زیست قرار شده تا کاستا ریکا یک دوره آموزشی در این ارتباط برای کشورهای همسایه اش برگزار کند. 

سازمان ملل از گروه ها، افراد  و مدرسه ها دعوت کرده تا فعالیت های خود برای بزرگ داشت روز جهانی محیط زیست را در سایت روز جهانی محیط زیست به نشانی http://www.wedchallenge.org ثبت کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.  

Submitted by admin on