خلاقیت نوجوانان در خدمت توسعه پایدار

 نوجوانان پیشروی حامی محیط زیست با ایده های تازه و خلاق برای توسعه پایدار در آلمان گردهم آمدند.

این گروه ٤٧ نفره از نوجوانان از ١٨ کشور در حال توسعه جهان به شهر لورکوزن آلمان آمدند. آن ها از بین بیش از ٨٠٠ درخواست کننده برای حضور در این گردهمایی برگزیده شده اند. گردهمایی که برنامه محیط زیست سازمان ملل با همکاری شرکت بیر آن را برگزار کرده است. این گردهمایی در قالب "برنامه سفیران جوان محیط زیست" برگزار می شود. 

نوجوانان شرکت کننده در این گردهمایی، هر کدام با ایده ها و فعالیت های ابتکاری جالبی به نمایندگی از کشور خود آمده بودند. از ساختن یک نقشه آن لاین از مراکز بازیافت در آرژانتین تا راه اندازی پروژه های اکوتوریستی دوچرخه سواری در شیلی یا جایگزینی سوخت دوست دار طبیعت با ذغال چوب در اجاق های خانگی در کنیا. 

این نوجوانان در یافتن راه های جدید برای توسعه پایدار در کشورهای شان فعال هستند. 

 سفیران جوان محیط زیست در جریان این گردهمایی چند روزه، در کارگاه های آموزشی و بازدیدهای گروهی شرکت می کنند. برگزار کنندگان این برنامه تلاش می کنند تا این نوجوانان را با اطلاعات و مهارت های کاربردی درباره محیط زیست و توسعه پایدار مجهز کنند. آنها امیدوارند که سفیران جوان پس از بازگشت به خانه، از این مهارت ها برای بهتر کردن وضعیت محیط زیست بهره ببرند. 

برنامه محیط زیست سازمان ملل هم چنین برای نوجوانان شرکت کننده در این گردهمایی کارگاه هایی برگزار کرد تا به آن ها بیاموزد چگونه پروژه های توسه پایدار خود را به طور موثر به رسانه ها، سازمان های غیردولتی، دولت ها و پشتیبانان مالی خود معرفی کنند.

تمرکز اصلی این گردهمایی و ایده ها و فعالیت های خلاق نوجوانان بر راه های جدیدی است که می توان در کشورهای مختلف برای گسترش توسعه پایدار به کار بست. 

 خلاقیت نوجوانان در خدمت توسعه پایدار

برنامه سفیران جوان محیط زیست از سال ١٩٩٨در آسیا آغاز به کار کرد. این برنامه یکی از مهم ترین فعالیت های همکاری بین شرکت بیر و برنامه محیط زیست سازمان ملل است که بر روی نوجوانان و محیط زیست تمرکز کرده است.

این برنامه نخستین بار در تایلند آغاز به کار کرد و پس از آن  آرژانتین، برزیل، شیلی، چین، کلمبیا، اکوادور، هند، اندونزی، کنیا، مالزی، پرو، فیلیپین، سنگاپور، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ونزوئلا و ویتنام در آن شرکت کرده اند. 

بسیاری از نوجوانانی که در سال های پیش در این برنامه عضو بوده اند اکنون در کشور خود در زمینه محیط زیست کار می کنند و نقش کلیدی در فعالیت های زیست محیطی کشورشان دارند. 

 

Submitted by admin on