ادبیات کودکان گوناگونی موجود در جهان امروز را به تصویر نمی کشد

با وجود تغییراتی که در شکل گیری جمعیت امروز جهان صورت گرفته است، قهرمانان کتاب های کودکان سرسختانه سفید باقی مانده اند و تنوع نژادی چندانی مورد توجه قرار نمی گیرد.
 گزارش مرکز مشارکتی کتاب کودکان در دانشگاه ویسکانسین نشان می دهد تنها ۳ درصد از کتاب های کودکان در مورد مردمان آمریکای لاتین است در حالی که  یک چهارم جمعیت مدرسه های عمومی را این کودکان تشکیل می دهند.
این در مورد بومیان آمریکا، آسیایی ها و سیاهپوستان نیز صادق است. از ۳۶۰۰ کتاب جمع آوری شده توسط این مرکز تنها ۸ در صد به رنگین پوستان پرداخته اند.
در سال ۱۹۶۵ نقدی با عنوان "دنیای سفید کتاب های کودکان" نوشته شد و هنوز پس از نزدیک به ۵۰ سال این موضوع بحث برانگیز است.
هیچ داستان پریانی قهرمان آفریقایی آمریکایی ندارد. تا امروز تنها یک شاهزاده ی دیزنی سیاه پوست وجود داشته که او هم نخست پیشخدمت بوده است.

کودکان با کتاب هایی که خود را در آن می بینند بیشتر ارتباط برقرار می کنند و کتاب هایی که طیف گسترده ای از مردم را به تصویر می کشند خواننده های بیشتری خواهند داشت. کودکی با موهای تیره و چشمان مشکی، با قهرمان شبیه خود احساس نزدیکی می کند.

یکی از مسؤلین سفارش دهنده ی کتاب برای کتابخانه ها در امریکا به این موضوع اشاره کرد که ناشران کتاب های مهاجرانی را که از سراسر جهان می آیند کمتر مورد توجه قرار داده و چاپ نمی کنند. او گفت حتی یک کتاب هم در مورد عرب های آمریکایی وجود ندارد.

 

Submitted by editor3 on