یحیی مافی یکی از پیشگامان آموزش و پرورش نوین در ایران و از بنیان گذاران شورای کتاب کودک درگذشت

درگذشت یحیی مافی از پیش‌گامان آموزش و پرورش نو در ایران، از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک و مدیر مجتمع آموزشی مهران را از سوی شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و سایت کتابک به همه‌ی فرهیختگان و فرهنگ‌دوستان ایران تسلیت می‌گوییم.

یحیی مافی در سال ۱۳۰٢ در معلم كلایه رودبار الموت به دنیا آمد در همان‌جا به مکتب‌خانه رفت سپس پدرش كه خرده مالک بود، او را برای ادامه‌ی آموزش به خرم‌آباد شهسوار فرستاد. در شهسوار در مدرسه‌ی نوبنیاد كه در زمان وزارت علی اصغر حكمت پایه گذاشته شده بود درس خواند. یحیی مافی در سال ۱۳۲۹ با معصومه سهراب ازدواج کرد. در سال ۱۳۳۲ آن دو، کودکستان مهر را به صاحب‌امتیازی معصومه سهراب و در سال ۱۳۳۴، از سوی وزارت آموزش و پرورش با گرفتن امتیاز و استفاده از کمک‌های این وزارتخانه مدرسه مهران را بنیاد نهادند. او و همسرش از جمله پیش‌گامان گشایش مدرسه‌های ملی، در ایران بودند، مدرسه‌ای که تا سال ۱۳۵۸ كه به موجب مصوبه‌ی شورای انقلاب، همه‌ی مدارس ملی به دولتی تبدیل شدند، به كار خود ادامه داد. دی ماه ۱۳۴۱ او و همسرش معصومه سهراب به گروهی از کارشناسان ادبیات کودکان و آموزش و پرورش کودکان و هنرمندان که دغدغه رشد ادبیات کودکان ایران را داشتند،‌ پیوستند و شورای کتاب کودک ایران را بنیاد نهادند. از آن زمان تا امروز او فعالانه در شورای كتاب كودک ایران فعالیت داشت.

امشب او نیز همچون همسرش معصومه سهراب، عباس یمینی شریفی، مهدی آذر یزدی و دیگران بزرگان ادبیات کودکان این سرزمین که از کنار ما رفتند، قدم‌هایش برای سفری دور و دراز به راه گشته، سفری که دیگر نه امیدی به بازگشت از آن است نه نقطه ای برای پایانش.
یادش همیشه در دل‌هامان جاوید.

مراسم تشیع و خاکسپاری وی فردا پنچ شنبه ۱۰ بهمن ساعت ۸:۳۰ بامداد از جلوی درب منزل به سمت امامزاده طاهر کرج است.

جهت آگاهی بیشتر از زندگی‌نامه یحیی مافی به نشانی‌های زیر مراجعه کنید.

Submitted by editor6 on