سومین جشنواره کتابخانه های روستایی غرب کشور در بوکان برگزار شد

سومین جشنواره کتابخانه های روستایی غرب کشور به مدت یک روز در شهرستان بوکان برگزار شد.

این جشنواره روز پنج شنبه ٢٠ شهریور به همت انجمن دوستداران یادگارهای تاریخی (ایزیرتو) و با همکاری انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی (حامی) برگزار شد.

تبدیل ساخت کتابخانه های روستایی به یک جریان فرهنگی و توسعه این جریان و تبادل تجارب کتابداران کتابخانه های روستایی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

در این جشنواره"جمال خسروی" فرماندار بوکان سخنرانی کرد و گفت: نبود فرهنگ مطالعه گریبانگیر محافل عملی و نخبگان شده است و این فرهنگ نهادینه و عمومی نشده است.

خسروی تلمبار کردن کتاب در کتابخانه ها و نمایشی شدن کتاب را دیگر آسیب این حوزه عنوان و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نوع همایش ها در ارائه راهکار و بالابردن سطح مطالعه در کشور مفید باشد.

افسانه قربانی از بنیانگزاران انجمن حامی وعضو هیئت امنا، انجمن حمایت از توسعه فضای آموزشی و فرهنگی نیز در این نشست گفت: توسعه کتابخانه های روستایی و سیار با بهره گیری از نظرات کارشناسان و تجارب عملی کتابداران کتابخانه های روستایی امکان پذیر می شود.

او از امضای تفاهم نامه این سازمان مردم نهاد با نهضت سواد آموزی خبر داد و گفت: در راستای فعالیت های این نهاد هر کدام از کتابداران مناطق روستایی بتوانند یک نفر را که سواد خواندن و نوشتن ندارد، با سواد کنند مورد حمایت مالی نهضت سواد آموزی قرار می گیرند.

"صلاح الدین خدیو" دیگر سخنران این مراسم بود که با ارائه مقاله ای با عنوان "نقش جامعه مدنی در توسعه کتاب و کتابخوانی" تعادل روستا و شهرها را تنها راه توسعه دانست و خواستار شکل گیری طبقه متوسط در روستاها شد.

"احمد غلامی" دیگر سخنران این مراسم نیز با ارائه مقاله ای عنوان کرد که کتاب در عصر جدید به یک کالای سرمایه داری تبدیل شده است.

ارائه گزارش عملکرد انجمن ایزیرتو و انجمن حامی، برگزاری میزگردهایی با عنوان "کتابداری" و " کم و کیف کتابخانه های روستایی" از دیگر برنامه هایی است که در این جشنواره برگزار شد. در این برنامه همچنین با من بخوان با پخش کلیپی معرفی شد و دو کتاب جدید آن چه یک کتابدار کودک باید بداند، و عروسک های انگشتی از انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز به برگزار کنندگان این جشنواره اهدا شد.

این جشنواره با اهدا جوایزی به کتابداران روستایی برگزیده منطقه غرب ایران به کار خود پایان داد.

نخستین همایش کتابخانه های روستایی غرب کشور در مهرماه سال ۹۱ به همت انجمن ایزیرتو در کتابخانه استاد هژار شهر ربط و دومین دور آن در مهرسال ٩٢ در کتابخانه روستای نوریاب شهرستان پاوه توسط انجمن ایزیرتو برگزار شد.

انجمن دوستداران یادگارهای تاریخی (ایزیرتو) با الهام از نام پایتخت امپراطوری مادها در سال ٨٣ آغاز به کار کرد و در سال ٨۴ از سازمان جوانان مجوز رسمی دریافت کرد.

این انجمن در چهار شاخه کودکان، کتابخانه های، پژوهشی و باستان شناسی فعالیت می کند، مرکز آن در شهرستان بوکان است. حفظ و معرفی میراث فرهنگی، سنت های اجتماعی و تلاشی برای حضوری فرهنگی در عرصه جهانی از اهداف این نهاد غیر دولتی اعلام شده است.

انجمن حامی نیز، سازمانی مردم نهاد و داوطلبانه است که برپایه اعتماد عمومی و جذب کمکهای نقدی، معنوی و بشر دوستانه نیکوکاران و حمایت نیروهای متخصص با تکیه بر همراهان بومی تلاش می کند تا ضمن ساخت ، بازسازی ، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و فرهنگی و همچنین نظارت و پشتیبانی و ارتقاء دائم آنها در مناطق بسیار دورافتاده و محروم امکان تحصیل، رشد فرهنگی و ارتقاء سطح کیفی آموزش را برای کودکان و نوجوانان این مناطق فراهم کند.

کلیدواژه:
Submitted by editor3 on