خواندن برای لذت بردن تاثیری بلندمدت بر دایره واژگان دارد!

نهاد آموزش و پرورش انگلستان پژوهش بلندمدتی انجام داده است که نشان می دهد خواندن کتاب با هدف لذت بردن در دوران کودکی، بر روی دایره واژگان در بزرگسالی موثر است.

یافته های نشان می دهد کسانی که در ١٠ سالگی کتاب می خوانند و هدف شان لذت بردن است دایره واژگان گسترده تری در بزرگسالی دارند. این یافته موجب شده است موسسه ی بوک تراست روی برنامه ترویج کتابخوانی خود بیش تر تمرکز کند.

یافته های این پژوهش در گزارشی با عنوان "واژگان از نوجوانان تا میان سالان" منتشر شده است. در نتایج این پژوهش برگرفته از داده های پژوهشی است که روی ٩۴٠٠ شهروند بریتانیایی ١٠، ١۶ و ۴٢ ساله انجام گرفته است. در این پژوهش از داده های پژوهش سال ١٩٧٠ نیز استفاده شده است.

رئیس بوک تراست می گوید:‌ "اگر کودکی هر روز کتاب بخواند هنگامی که مدرسه را آغاز می کند دست کم ١٢ ماه جلوتر از کودکان هم سن خود خواهد بود. کتاب خوانی دو یا سه بار در هفته موجب می شود کودکان شش ماه جلوتر از همسالان خود باشند."

 این موسسه با فرستادن بسته های اهدایی کتاب برای خانواده هایی که فرزند دارند تلاش می کند کتابخوانی را در میان خانواده ها و کودکان ترویج دهد. این موسسه از سال ١٩٩٢ تاکنون ۵۷/۵ میلیون کتاب اهدایی برای کودکان سرتاسر انگلستان فرستاده است. خواندن برای لذت بردان بردن هدف اصلی برنامه بوک تراست است.

 

Submitted by editor3 on