نگاه راهبردی نهاد کتابخانه‌ها بر حوزه کودک و نوجوان متمرکز است

تیتر:
نگاه راهبردی نهاد کتابخانه‌ها بر حوزه کودک و نوجوان متمرکز است

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشست نقد و بررسی عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: نگاه راهبردی ما در نهاد، بر حوزه کودک و نوجوان متمرکز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اللهیاری معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی در نشست نقد و بررسی عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی، که امروز شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم کودک و نوجوان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، گفت: بالغ بر ۳ هزار و ۲۰۰ کتابخانه عمومی در کشور فعالیت می ‌کنند که این تعداد، یا نهادی هستند یا به صورت مشارکتی اداره می‌شوند. از این تعداد هزار و ۲۰۰ کتابخانه بخش مستقل کودک و نوجوان دارد. همچنین بیش از ۸۰۰ کتابخانه در نقاط روستایی مستقر شده‌اند. از حیث نیروی انسانی و ابنیه نیز نهاد کتابخانه‌ها جزو سازمان‌هایی است که دارای یک شبکه مویرگی ارتباط با مردم است.

وی افزود: یکی از اتفاقات مثبت که در نهاد کتابخانه‌های عمومی دنبال می‌شود، ایجاد ارتباط با مدارس است که از این طریق کتابداران را به میان دانش آموزان می‌فرستیم تا آنها به دانش‌آموزان در موضوع کتاب مشاوره ‌بدهند. در حقیقت نگاه راهبردی ما در نهاد بر حوزه کودک و نوجوان متمرکز است.

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه گفت: شبکه سراسری ارتباطی نهادکتابخانه‌ها با عنوان شبکه سامان در روزهای آینده رونمایی می‌شود. این طرح یک شبکه امانت‌گیری سراسری محسوب می‌شود و دارای امکانات منحصر به‌فردی است. کشورهای همسایه هم به دنبال پیاده کردن این طرح در کشورهای خود هستند. همچنین برای اینکه کتابدار را صرفاً از یک عنصر امانت‌‌دهنده و تحویل‌گیرنده خارج کنیم، از سال گذشته دوره‌های آموزشی برای آن ها برگزار کرده‌ایم که یکی از این دوره‌ها، دوره قصه‌گویی است.

علی رمضانی مدیرکل تامین نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در این نشست گفت: بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی به طور مستمر نیازمند توجه است. این حوزه راهبردی برای نهاد از این جهت حایز اهمیت است که عادت به مطالعه از سنین کودکی در افراد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های نهاد کتابخانه‌ها در تامین کتاب ویژه کودک و نوجوان افزود: در حوزه کودک و نوجوان ناشران بسیاری فعالیت می‌کنند که رصدکردن تمام آنها توان ویژه‌ای نیاز دارد. در وهله نخست محدودیت‌های مالی نهاد ما را مجبور می‌کند که از بین کتاب‌های منتشر شده ناشران دست به انتخاب بزنیم. از طرف دیگر مخازن کتابخانه‌ها محدودیت دارد. بنابراین، طبیعی است که با توجه به این محدودیت‌های دست به انتخاب بزنیم. با این حال خرید منابع ویژه کودک و نوجوان همواره در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

رمضانی گفت: اطلاع از تازه‌های نشر کودک و نوجوان از چند طریق صورت می‌گیرد. ابتدا ناشران کودک و نوجوان آثار چاپ نخست خود را به ما معرفی می‌کنند. البته اگر ناشرانی در این حوزه نتوانند آثارشان را به نهاد کتابخانه‌های عمومی برسانن، راه‌های دیگری نیز برای اطلاع یافتن از آنها وجود دارد. در مرحله بعد کارشناسان و کتابداران شهرستانی آثار ناشران شهرستان خود را رصد و به ما اطلاع می‌دهند. همچنین شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه کتاب استان‌ها راه دیگر انتخاب کتاب برای کتابخانه‌‌هاست.

نویسنده
گروه خبر کتابک
تاریخ:
۹۴/۲/۲۰
Submitted by editor3 on