دانشجویان میراث فرهنگی با تجربه های موزه تاریخ فرهنگ کودکی آشنا شدند

تیتر:
دانشجویان میراث فرهنگی با تجربه های موزه تاریخ فرهنگ کودکی آشنا شدند

به مناسبت هفته میراث فرهنگی، روز سه شنبه پنجم خرداد، فرزانه طاهری از کارشناسان و پژوهشگران موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در یکی از مجموعه نشست های هفته میراث فرهنگی که از سوی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی برگزار شد شرکت کرد.

در این نشست که روی سخن با دانشجویان میراث فرهنگی بود، فرزانه طاهری ضمن معرفی فعالیت های آموزشی، پژوهشی و ترویجی موسسه پژوهشی تاریخ ابیات کودکان در زمینه تاریخ فرهنگ کودکی، از تجربه های گسترده ی این نهاد که با برگزاری پانزده نمایشگاه - موزه در شهرهای تهران، قزوین، اصفهان و ژاپن گردآوری شده است، سخن گفت. او در این گفتار به شیوه های جذب مخاطب، برنامه های بازدید، نقش و جایگاه راهنماها و چگونگی برنامه ریزی نشست های تخصصی و برنامه های مناسبتی در کنار مجموعه ثابت موزه پرداخت.

در بخش پایانی این نشست، فیلم "روزگاری که کودک بودیم" به نمایش درآمد. در این فیلم که به مناسبت رونمایی موزه مجازی در سال ۱۳۹۱ توسط موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و مستندسازان وستا ساخته شد، تلاش شده است ضمن بیان رویکرد موسسه به موضوع تاریخ فرهنگ کودکی، اقدامات انجام شده زیرساختی برای شکل گیری موزه نشان داده شود و به ضرورت توجه نهادهای مردمی، خصوصی و دولتی در ایجاد موزه دائمی تاریخ فرهنگ کودکی پرداخته شود.

مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات کودکان، نهادی غيردولتی وناسودبر است که در سال ۱۳۷۹ از سوی پژوهشگرانی که در حوزه ادبیات کودکان فعال بودند، پايه گذاشته شد و اکنون با بیش از ده سال پیشینه فعالیت های گسترده، در سطح ملی و بین المللی به کار خود ادامه می دهد. 

مؤسسه پژوهشی تاريخ ادبيات کودکان نخستین فعالیتی را که در دستور کار خود قرار داد پژوهش درباره تاریخ ادبیات کودکان ایران بود که در مجموعه ای ده جلدی به سرانجام رسیده  و منتشر شده است. انجام این کار گسترده سبب به وجود آمدن یک کتابخانه تحقیقاتی و راه اندازی درگاه اینترنتی ایرانک (ایران کودکی) شد. 

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که در طول این سال ها به یاری دوستداران و پشتیبانان، شمار قابل توجهی اسباب بازی های دوران گوناگون تاریخی، ابزار ها و وسایل زندگی کودکان، پوشاک کودکان، ابزارهای آموزشی و گونه های دیگری از اقلام موزه ای گردآوری کرده است، با گذشت نزدیک به یک دهه و ناموفق بودن در تامین مکان و بودجه برای تاسیس چنین موزه ای، از ابتدای سال ۱۳۸۹ طرح آماده سازی موزه مجازی را در دستور کار قرار داده است تا شاید جامعه ایران گامی دیگر به راه اندازی موزه واقعی کودکان نزدیک تر شود.

از این رو با تهیه شناسنامه کامل برای همه اشیاء و اسناد موزه ای آن ها را در ۲۱ آبان ۱۳۹۱ از راه دنیای مجازی در برابر دیدگان همگان نهاده است، با این امید که ارزش آثار و اشیای مربوط به دنیای کودکی دانسته شود و آن ها که می خواهند این آثار و منابع به درستی نگه داری شود، همراه ما شوند تا در پیوند با هم روزگاری در آینده بسیار نزدیک موزه واقعی کودکان در ایران زمین پایه گذاری شود.

 

از سایت موزه مجازی فرهنگ کودکی بازدید کنید

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
تاریخ:
۹۴/۳/۹
Submitted by editor3 on