کریس ریدل نهمین سفیر ادبیات کودک انگلستان شد

تیتر:
کریس ریدل نهمین مقام افتخاری ادبیات کودک انگلستان را به دست آورد

کریس ریدل کارتونیست، تصویرگر و نویسنده ی کتاب های کودک عنوان نهمین سفیر ادبیات کودک انگلستان را از آن خود کرد. ریدل قرار است روی خلاقیت، سواد دیداری و ارج نهادن لذت از نقاشی تمرکز کند.

سفیر ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا، سمتی است افتخاری که هر دوسال یک بار به یک نویسنده یا تصویرگر برجسته در ادبیات کودک این کشور اهدا می شود. کمپانی پیرسن و بنیاد بوک تراست انگلستان این مقام را اعطا می کنند. نویسنده یا تصویرگری که این عنوان را به دست می آورد به مدت دوسال فرصت دارد تا در زمینه ادبیات کودک انگلستان نوآوری کند و فعالیت های ترویجی در مدرسه ها، کتابخانه ها و در میان خانواده ها ترتیب دهد.

ریدل در آغاز مراسمی که به این مناسبت برگزار شده بود گفت:‌ «همه دست دارید؟ عالیست. دست داشتن شروع خوبی است. می توانید با آن مداد را بگیرید. این هم عالیست. اگر یک دفتر طراحی دارید آن را باز کنید و شروع کنید به خط خطی کردن آن. خطی بکشید که بشود در تخیل روی آن پیاده روی کرد. محدودیت ها را کنار بگذارید و فقط خط بکشید.»

ریدل در این مراسم از طرح ۵ مرحله ای خود گفت. او قرار است روزانه به مدت دو سال در صفحه شخصی اش با نام «لوریت لاگ» یا Laureate Log نمونه هایی از تصویرگری های روزانه ی خود را بگذارد:‌ «من هر روز تصویرگری می كنم و شما هر روز می توانید آن را دنبال كنید.» او تصمیم دارد در همین صفحه یك بخش گفت‌ و گو باز كند و درباره ی میراث نویسندگان و تصویرگران انگلستان صحبت كند و در ضمن تصمیم دارد نشست هایی را به نقاشی های فی البداهه اختصاص دهد. او تصمیم دارد مردم را به نقاشی كشیدن تشویق كند و برای كتابداران در مدارس بزرگداشت برپا كند.

مقام افتخاری ادبیات کودک انگلستان از دهه ی۱۹۹۰ شكل گرفت و بانیان آن شاعر فقید تد هیوز و نویسنده ی كودكان مایكل مورپورگو بودند. هر دو سال یكبار یك نویسنده و یا تصویرگر كودك عهده دار این مقام می شود و به عنوان سفیر ادبیات كودك شناخته می شود.

ریدل پس از آنتونی براون و كوآنتین بلیك سومین تصویرگری است كه عهده دار این پست شده است. ریدل كارتونیست هم هست و به همراه كوآنتین بلیك خانه ی تصویرگری را در سال ۲۰۱۴ در كینگ كراس لندن گشوده است. او تاکنون دو بار جایزه ی كیت گرین وی را از آن خود كرده است. آثارش به سبب سبك هوشمندانه و جذاب و گیرا از سوی كودكان و بزرگسالان مورد استقبال قرار گرفته است. ریدل تصویرگر ۵۳ ساله كه در برایتون زندگی می كند با این وظیفه ای كه به او محول شده است قرار است روی خلاقیت و سواد بصری تمركز كند.

او می گوید: «دوست دارم نشان دهم كه نقاشی چه قدر لذت بخش است و والدین و كودكان می‌توانند با هم این كار را انجام دهند. دلم می‌خواهد روی مبانی طراحی كار كنم و آن را برای تك تك افراد لذت‌بخش كنم. و با این ایده كه نقاشی و تصویرگری كاری بسیار دشوار است مبارزه كنم.» او روی كتابخانه های مدارس تمركز خواهد كرد و برای تهیه بودجه‌ برای كتابخانه‌ها تلاش خواهد کرد. او در تلاش است تا اهمیت كتابخانه‌های مدارس و كتابداران را به جامعه نشان دهد: «دوست دارم والدین را تشویق كنم به مدارس فرزندان شان بروند و از كتابخانه‌های مدارس بازدید كنند و با كتابداران آشنا شوند. كتابداران نگهبانان سوادند - آن‌ها سنگ بنا و آغازگر سفر كتاب‌ها هستند و افق‌ها و تجربه های خواندن را وسعت می بخشند.»

برگردان:
بهار اشراق
منبع
گاردین
تاریخ:
۹۴/۳/۲۷
Submitted by editor3 on