انتشار دور‌ جدید «خبرنامه‌ی کانون»

دور جدید انتشار «خبرنامه‌ی کانون» نشریه‌ی رسمی روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تغییر در رویکرد و محتوا، با انتشار شماره‌‌ای ویژه در ۳۰ آبان‌ماه در قالب ماهنامه آغاز شد.

 بر اساس این خبر، نشریه‌ی «خبرنامه‌ی کانون» که در ۴۶ سال فعالیت خود عمدتا به صورت دوماهنامه‌ی خبری منتشر می‌شد، از این پس با تغییرات کلی در شکل، محتوا و رویکرد، در هیات ماهنامه‌ای تمام ‌رنگی در ۴۸ عرضه می‌شود.

در اولین شماره‌ی دور جدید فعالیت این ماهنامه، مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل در یادداشت سردبیر، ضمن اشاره به تغییرات صورت‌گرفته، تاکید کرده که در آستانه‌ی ۵۰‌سالگی کانون پرورش فکری، این نشریه از این پس با مطالب تولیدی در قالب گزارش، خبر و گفت‌وگو به همراه مقالات و یادداشت‌های کوتاه و کاربردی برای مربیان، اعضا و علاقه‌مندان به فعالیت‌های کودکان و نوجوانان، سعی می‌کند ارتباط خود را با بدنه‌ی این نهاد دیرپا وسعت داده و ضمن رعایت اختصار در مطالب، تنوع و شادابی در قالب و محتوای مطالب را نیز در نظر بگیرد.

دانشور در این‌باره نوشته است: در دور جدید فعالیت این نشریه سعی خواهیم کرد تا علاوه بر مخابره‌ی اخبار فعالیت‌ها و موفقیت‌های هر ماه، به خانواده‌ی بزرگ این نهاد دیرپا نزدیک‌تر باشیم. اخبار و گزارش‌ها بیشتر به سمت تولیدی بودن رفته، و موضوع گزارش‌ها نیز از ستاد به سمت مراکز استانی و فعالیت‌های سراسری می‌رود.

مرور تاریخچه‌ی کانون به مناسبت ۵۰ ‌سالگی، بخش دیگر این نشریه خواهد بود، چنان‌چه که سردبیر نیز تصریح می‌کند: با گذشت ۵ دهه از عمر این مجموعه، از این پس نگاهی خواهیم داشت به راهی که آمده‌ایم و با بزرگان و پیش‌کسوتان کانونی همراه خواهیم شد تا تجربه‌های آنان را در کنار تاریخ شفاهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتقل کنیم.

وی همچنین خبر داد که از این پس به سراغ اعضای موفقی که در مسابقات و فعالیت‌های کشوری و بین‌المللی درخشیده‌اند، یا مربیان و کارکنان سازمان که علاوه بر فعالیت اداری، توانمندی خود را در عرصه‌های فرهنگی و هنری به نمایش می‌گذارند، خواهیم رفت.

بخش خبرنگار ویژه، سرفصل تازه‌ای است که از این شماره در خبرنامه‌ی کانون صفحاتی را به خود اختصاص داده است. در این بخش، خبرنگاران با حضور در مراکز استانی، از رویدادها و فعالیت‌های خاص این نهاد در سراسر کشور، مانند حضور تریلی سیار در استان‌ها، گزارش‌های اختصاصی تهیه می‌کنند.

گفت‌وگویی با فریده فرجام مولف اولین کتاب چاپ‌شده‌ی انتشارات کانون، معرفی تازه‌های موسیقی و فیلم تولید کانون، گفت‌وگوی تحلیلی با معاون تولید درباره‌ی رویکردهای جدید این واحد، گزارش اختصاصی از حضور تریلی سیار در استان چهارمحال و بختیاری، نگاهی به مجموعه‌ی جدید شعر نوجوان امروز، گزارشی از برپایی هفته‌ی ملی کودک، تحلیل مدیرعامل از ارکان اصلی کانون در قالب عضو و مربی و تولید، به همراه اخبار بین‌الملل و خبرهای داخلی این نهاد، مهم‌ترین تیترهای شماره‌ی جدید خبرنامه‌ی کانون هستند.

خبرنامه‌ی کانون که پیش از این به صورت سیاه و سفید و دوماهانه عرضه می‌شد، از ابتدای آذرماه و در پیشواز ۵۰‌سالگی، هر ماه در ۴۸ صفحه‌ی تمام‌رنگی چاپ و عرضه می‌شود.

حسین نوروزی دبیر تحریریه و ساناز کریمی‌مهر مدیر داخلی این ماهنامه هستند که به همراه تیمی از خبرنگاران محتوای خبرنامه‌ی کانون را تولید می‌کنند. کیان جوادی، تهمینه حدادی، علی‌اکبر امینی، مستانه تابش، خدیجه اسمعیلی، سیده معصومه دلارستاقی، فرشته سلیمانی، آلما توکل و... همکاران این شماره‌ی خبرنامه‌ی کانون هستند.

در همین حال قرار است در شماره‌های آینده، با بررسی پیشنهادات و انتقادات، نقاط قوت نشریه تثبیت و نقاط ضعف آن مورد بررسی و تصحیح قرار بگیرد و بخش‌های تازه‌ای به این ماهنامه اضافه شود.

دوری از طولانی نوشتن مطالب، ارایه‌ی گزارش دقیق از تمامی فعالیت‌ها و اتفاق‌های هر ماه، و پوشش رویدادها و اخبار تمامی معاونت‌ها و مدیریت‌های کانون از ویژگی‌های دور تازه خبرنامه کانون است.

این نشریه اولین‌بار در سال ۱۳۴۸ با نام «کارنامه‌ی کانون» منتشر شد و از ابتدای دهه‌ی ۷۰ با عنوان «خبرنامه‌ی کانون» به کار خود ادامه داد.

 

Submitted by editor3 on