چگونه فوتبال می‌تواند کودکان را برای کتابخوانی‌ بیش‌تر تشویق کند

عنوان لاتین:
How football can inspire children to read more

دان فریدمن، خبرنگار فوتبال و نویسنده کودکان با روایت کردن قصه‌هایی که از شغل گذشته اش، کودکان را به کتابخوانی تشویق کرد. در این برنامه پیش از نشست دیدار کودکان با دان فریدمن به ۲۰۰ دانش‌آموز یک نسخه از کتاب‌های دان فریدمن هدیه داده شد. به این ترتیب دانش‌آموزان پیش از آمدن فریدمن به مدرسه توانستند کتاب را مطالعه کردند و نظرات خود را در فضای مجازی با فریدمن در میان بگذارند و با او گفت‌و گو کنند. 

دان در دیدار با کودکان از زندگی شخصی و شغل پیشین اش صحبت کرد و از این که چگونه این شغل الهام بخش یکی از مجموعه‌های او به نام مجموعه‌ی جیمی جانسون شد. او با تعریف کردن قصه‌هایی از زمانی که گزارشگر FA بوده است و تیم فوتبال انگلستان را در جام جهانی همراهی  کرده است و نمایش کلیپ هایی از مصاحبه با بازیکنان مشهور مانند دیوید بکام، جان تری کودکان را تحت تاثیر قرار داد.

مسئول یکی از مدرسه های میزبان این نشست را چنین ارزیابی کرد: «زمانی که بازی‌های کامپیوتری و دستگاه‌های الکترونیک زندگی کودکان را احاطه کرده است، ایجاد علاقه برای خواندن و لذت کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کاری دشوار است به ویژه در میان پسران. در نظام آموزشی‌ایی که تمرکزش روی سوادآموزی است خواندن برای لذت اهمیتی ندارد. دیدار دان گروه گسترده‌ای از پسران را تشویق می‌کند تا با اشتیاق کتاب بخوانند و نسل جوان را تشویق می‌کند تا ایده‌های خود را درباره‌ی آن‌چه را که پیش تر خارج از محیط کلاس درس خوانده اند با دیگران در میان بگذارند.»

چگونه فوتبال می‌تواند کودکان را برای کتابخوانی‌ بیش‌تر تشویق کند

دان فریدمن گفت: «ورود به این طرح برایم رویا بود. شیوه برنامه ریزی و سازماندهی طرح فوق‌العاده بود؛ این که دانش‌آموزان این فرصت را پیدا کردند که کتاب را بخوانند و زمانی که با هم دیدار می کنیم درباره‌ی آن بحث و گفت‌و گو کنیم و به کمک فضای مجازی نظرات خود را با یکدیگر در میان می‌گذارند. من لذت کتابخوانی را دیر کشف کردم اما سرانجام آن را درک کردم و زندگیم را تغییر داد. در پایان، نوشته ها و کلامم مرا به عنوان خبرنگار فوتبال به جام جهانی برد و به من اجازه داد تا با بازیکنان مشهور مصاحبه و دیدار کنم؛ با افرادی مانند بکام، رونالدو و مسی. تلاش می کنم از آن تجربه ها در نویسندگی‌ام استفاده کنم و کتاب هایی بنویسم که الهام بخش کودکانی باشد که مانند من هستند.»

دامیان اسمیت، رئیس انجمن هنر و ادبیات ایرلند شمالی  یکی از برگزار کنندگان این برنامه هم گفت:‌ «این سفر از سوی موسسه‌ی بوک تراست سازماندهی شده است و انگیزه بخش مدرسه ها و کودکان سرتاسر منطقه است. گوش کردن به داستان‌ها و تجربه های جالب نویسندگان و تصویرگران در ذهن کودکان باقی خواهد ماند.»

برگردان:
بهار اشراق
ویراستار:
گروه ویراستاران کتابک
Submitted by editor3 on