علاقه خانواده به فن‌آوری دیجیتالی، اشتیاق کودکان برای خواندن کتاب‌های چاپی

  یافته های پژوهش اخیر موسسه بوک تراست با نام عادت های خواندن دیجیتالی کودکان نشان می دهند که کودکان کتاب‌های چاپی را ترجیح می دهند. 

  این پژوهش به ویژه به بررسی میزان استفاده ی خردسالان از رسانه‌های دیجیتال و کتاب‌های الکترونیکی می پردازد و روی خواندن برای لذت و خواندن به همراه والدین تمرکز داشته ‌است. این پژوهش به بررسی گزارش‌های والدین از کتابخوانی‌ برای کودکان صفر تا ۸ سال پرداخته است. در کل یک میلیون پانصد و یازده والدین (۸۸۶ مادر و ۶۲۵ پدر) کودکان انگلیسی (۸۲۵ پسر و ۶۸۵ دختر) بین صفر تا ۸ سال در این پژوهش شرکت داشتند.

و 

یافته های اصلی این پژوهش به این قرار است:

کودکان کتاب‌های چاپی را بیش‌تر می‌پسندند.

حتی خانواده هایی که رسانه های دیجیتالی را می پسندند، کتاب‌های چاپی را برای کتابخوانی کودکان انتخاب می‌کنند.

دلیل اشتیاق کودکان برای خواندن کتاب‌های چاپی ورق زدن کتاب، حس مالکیت کتاب و انتخاب کتاب از کتابخانه است.

بیش‌تر والدین دوست دارند کودکان از کتاب های تعاملی استفاده کنند و تنها ۸٪  به این مسئله توجه نمی کنند.

والدین مشتاق شنیدن اطلاعاتی درباره ی کتاب‌های تعاملی هستند

مدیر اجرایی بوک تراست، دایانا جرالد می‌گوید: «بوک تراست هم هوادار کتاب‌های چاپی است، اما باید دنیای دیجیتال را هم بپذیریم. زیرا کودکان در محیطی بزرگ خواهند شد که شیوه‌های کتابخوانی متفاوت و گوناگون است. آن چه که جالب و لذت بخش است این است که حتی کودکانی که علاقه ای به خواندن ندارند، با ورود کتاب‌های الکترونیکی، رسانه‌های اجتماعی، داستان‌های بازی‌های رایانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی تیوتر و گروه های آن لاین به خواندن علاقه‌مند شده اند. اما برخی از والدین معتقدند که خواندن کتاب‌های دیجیتال در زندگی خانوادگی جایگاهی ندارد و اگر از کتاب‌های دیجیتال پشتیبانی کنند شاید تجربه‌های خواندن کودکان را از بین ببرند. اما این نمی‌تواند مسئله ساز باشد اگر کتاب‌های دیجیتال با فکر و اندیشه در کنار کتاب‌های چاپی قرار بگیرد. کتاب های دیجیتالی می‌تواند کودکان را به خواند نکتاب برای لذت بردن تشویق کند و کودکان را به خواندن کتاب های چاپی ترغیب کند.»

 

نویسنده
بهار اشراق
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor3 on