بچه‌ها از کجا می‌ آیند؟

عنوان لاتین
The baby Tree

دیر یا زود کودکان این را خواهند پرسید که: « بچه‌ها از کجا می‌ آیند؟ ». پاسخ به این پرسش آسان نیست و خانواده‌ها همیشه از قرار گرفتن در چنین شرایطی هراس دارند و از پاسخ دادن به این‌گونه پرسش‌ها طفره می‌روند. سوفی بلکال نویسنده‌ی کتاب « بچه‌ها از کجا می‌ آیند؟ » توانسته است به زبانی ساده و با بیانی متناسب با سن کودکان، به کنجکاوی آنان در این باره پاسخ دهد و راه چنین گفت‌وگوهایی را برای پدر و مادرها هموار سازد.

« بچه‌ها از کجا می‌ آیند؟ » داستان پسر بچه‌ای است که یک روز صبح از پدر و مادرش می‌شنود قرار است به زودی برادر بزرگ‌تر بشود. با شنیدن این خبر، یک پرسش در ذهن او شکل می‌گیرد: بچه‌ها از کجا می‌‌ آیند؟ او در طول روز به هر کسی بر می‌خورد این سوال را می‌کند: از دوست بزرگ‌ترش، معلم، پدربزرگ، و پستچی و از هر کدام از آن‌ها پاسخ متفاوتی می‌شنود: یک دانه، بیمارستان، یک تخم مرغ و ... .

این پاسخ‌های بامزه او را گیج می‌‌کند تا این‌که پدر و مادرش داستان واقعی را برایش تعریف می‌کنند و او متوجه می‌شود که همه‌ی پاسخ‌ها به نحوی درست است مگر پاسخ پدربزرگش. و در پایان، پسر بچه‌ی داستان در می‌یابد که در هر پاسخی بخشی از حقیقت نهفته است.

زبان داستان ساده، صریح و عاری از پیچیدگی است. صفحات کتاب به تصویرهای زیبا و جذابی آراسته شده است. تصویرهایی با رنگ‌های شاد و متنوع.

تصویرهای کتاب نه تنها متن را همراهی می‌کنند بلکه فراتر از متن، نکات بسیاری را به خواننده منتقل می‌کنند. تصاویر دو صفحه‌ی اول هم‌چون مقدمه‌ی یک کتاب، خواننده را با دنیای راوی داستان آشنا می‌کند و او را برای ورود به فضای داستان اصلی و شروع ماجرا، آماده می‌کند. در داستان « بچه‌ها از کجا می‌ آیند؟ » مادر فقط در آشپزخانه و مشغول به کارهای خانه نیست. کنار تخت پدر و مادر، کتاب می‌بینیم و این که خواندن هم جایی در زندگی روزانه‌ی این خانواده دارد. تصویرهایی که کودکان ما امروز خیلی به دیدن‌شان عادت ندارند. نه در زندگی واقعی خود و نه در کتاب‌ها.

درباره‌ نویسنده و تصویرگر کتاب « بچه‌ها از کجا می‌ آیند؟ »

سوفی بلکال، نویسند‌ه‌ و تصویرگر استرالیایی است که در حال حاضر در محله‌ی بروکلین نیویورک زندگی می‌کند. او بیش از بیست کتاب را برای کودکان تصویرگری کرده و جوایز زیادی را به دست آورده است. بلکال با نویسندگان برجسته‌ای چون آلدوس هاکسلی، جودیت ویورست، جین یولن و مگ روسوف همکاری کرده است. کتاب « بچه‌ها از کجا می‌ آیند؟ » به بیش از چهارده زبان ترجمه شده است. « آب نبات چوبی قرمز »، « کلاغ های بالای درخت صنوبر »، « وینی خرسه » و مجموعه « آی وی + بین » از آثاری است که او تصویرگری کرده است.


وقتی پدر و مادر می‌گویند «می‌خواهند یک نی نی بیاورند» من یک عالمه سؤال دارم ولی مامان و بابا وقت ندارند تا از آن‌ها سؤال کنم.

پسر کوچولوی داستان «بچه‌ها از کجا می‌آیند؟» سؤالش این است که مامان و بابا از کجا می خواهند یک نی نی بیاورند و این سؤال را از همه می‌پرسد. از دوستش آلیو، از معلمش، از بابا بزرگ، از آقای پستچی ولی جواب هیچ کدام از آن‌ها برایش قانع‌کننده نیست. شب قبل از خواب از بابا و مامان می‌پرسد که «بچه ها از کجا می آیند؟» و مامان برای او توضیح می‌دهد که بچه‌ها چطور به وجود می‌آیند و رشد می‌کنند و از شکم مادرشان بیرون می‌آیند.

کتاب «بچه‌ها از کجا می‌آیند؟» با زبانی ساده و روان و با تصاویری زیبا و همراه با متن سعی می‌کند به یکی از سؤالات اساسی کودکان پاسخ دهد. این کتاب می‌تواند پدر و مادرها را در پاسخ دادن به این سؤال کودکان کمک و یاری رساند.

 

برگردان
شبنم حیدری‌پور
تهیه کننده
بخش نخست: ویکتوریا فاتحی، بخش دوم: ماندانا کمالی سروستانی
سال نشر
۱۳۹۵
ناشر
نویسنده
Sophie Blackall, سوفی بلکال
ویراستار
کبری محمودی
Submitted by editor3 on