آن پایین چه خبر است؟

عنوان لاتین
Sam & Dave dig a hole, 2014

کتاب « آن پایین چه خبر است؟ » داستان دو دوست به نام‌های سام و دیو است که یک روز تصمیم می‌گیرند زمین را آنقدر بکنند تا یک چیز خارق‌العاده پیدا کنند. آن‌ها ساعت‌ها تلاش می‌کنند اما هر بار درست زمانی که به هدف نزدیک شده‌اند تصمیم می‌گیرند مسیر دیگری را امتحان کنند. آن‌ها حتی برای این‌که شانس‌شان بیشتر کنند از هم جدا می‌شوند تا هر یک به تنهایی زمین را بکند. سرانجام آن‌ها دوباره به هم می‌رسند اما هیچ‌کدام چیزی پیدا نکرده است.

در تصاویر کتاب سگی هم این دو دوست را همراهی می‌کند که در متن اشاره‌ای به آن نمی‌شود. سگ از وجود الماس‌ها در زمین آگاه است و سعی می‌کند محل الماس‌ها را به سام و دیو نشان دهد اما آن‌ها متوجه نمی‌شوند و دست خالی به خانه برمی‌گردند.

کتاب « آن پایین چه خبر است؟ » از معدود کتاب‌های تصویری است که موقعیتی را فراهم می‌کند که مخاطبان کوچک کتاب اطلاعات بیشتری از شخصیت‌ها داشته باشند. این شگرد آن‌ها را به تعامل و واکنش بیشتری وامی‌دارد و خواندن داستان را برای آن‌ها لذتبخش‌تر می‌کند. پایان عجیب داستان هم مخاطب را وادار به گمانی‌زنی می‌کند.

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب « آن پایین چه خبر است؟ »

مک بارنت نویسنده‌ی امریکایی است که کتاب‌هایش بیش از یک میلیون نسخه از کتاب‌هایش در امریکا به فروش می‌رود و به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده است. دو کتاب تصویری او به نام‌های « آن پایین چه خبر است؟ » و « آنابل و جعبه جادویی » به فهرست افتخار جایزه کلدکات راه یافته است. کتاب « آن پایین چه خبر است؟ » افزون بر این جایزه « ای بی وایت » را دریافت کرده است. به جز کتاب « آن پایین چه خبر است؟ » کتاب‌های «لئو، داستان یک روح »، « تلفن »، « آنابل و جعبه جادویی »، « دو خفن » و « دو خفن خفن تر می شوند » هم به فارسی ترجمه شده است.  

جان کلاسن تصویرگر  « آن پایین چه خبر است؟ » کانادایی است. او برای کتاب « کلاه ماهی بزرگه گم شده » دو جایزه کلدکات و جایزه کیت گرین را دریافت کرده است که تاکنون بی‌سابقه بوده است. جان این کتاب را بعد از کتاب « من کلاهم را می خواهم » منتشر کرد. کتاب « من کلاهم را می خواهم » به مرحله نهایی جایزه دکتر زئوس راه پیدا کرد که به کتاب‌های مناسب نوآموزان اهدا می‌شود. این کتاب همچنین به فهرست کوتاه جایزه کیت گرین وی هم راه یافت.

نویسنده و تصویرگر « من کلاهم را می خواهم » در کالج شریدن انیمیشن خوانده است و هم اکنون در لوس انجلس زندگی می‌کند.

 

برگردان
آناهیتا حضرتی
تصویرگر
Jon Klassen, جان کلاسن
تهیه کننده
سپیده سیف اشرفی
سال نشر
۱۳۹۵
ناشر
نویسنده
Mac Barnett, مک بارنت
Submitted by editor3 on