خورشید را برایم قورت می‌دهی؟ (قورتش بده)

کتاب «خورشید را برایم قورت می‌دهی؟» نخستین کتاب از مجموعه داستان‌های قورتش‌بده است.

داستان درباره دختری هشت‌ساله به نام قورتش‌بده است که می‌تواند همه‌چیز و همه‌کس را قورت بدهد، سپس چیزی را که قورت داده است روی کاغذ بالا می‌آورد و آن چیز به یک عکس‌برگردان تبدیل می‌شود. پدر قورتش‌بده، پروفسور، مجموعه‌ای از عکس‌برگردانِ چیزهایی که دخترش قورت داده درست کرده است. مجموعه‌ای که پروفسور به آن خیلی دلبسته است و برای بیشتر شدن آن همیشه در حال نقشه کشیدن است... .

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «از چی بدت می‌آید؟ قورتش‌بده می‌تواند همه‌چیز را برایت قورت بدهد، هر اندازه هم که بزرگ باشد، هر چه‌قدر هم که دور باشد. او همه‌چیز را می‌گیرد بین دو انگشتش و قورتش می‌دهد و عکس‌برگردانش می‌کند. یک روز دختری از قورتش‌بده خواست خورشید را برایش قورت بدهد. آیا قورتش‌بده می‌تواند خورشید را هم قورت بدهد؟ چه بلایی سرِ شهر و سرِ خورشید و سرِ خودِ قورتش‌بده می‌آید؟»

داستان «خورشید را برایم قورت می‌دهی؟» کودک را با موضوع انتخاب در زندگی مواجه می‌کند. نویسنده در این کتاب شخصیت اصلی داستان، قورتش‌بده، را در موقعیتی قرار می‌دهد که او باید دست به انتخاب بزند. قورتش‌بده که آرزویش شاد کردن مردم بود اکنون نگران است که مبادا اسیر نقشه‌های شوم پروفسور شود. انتخابی که به نابودی جهان خواهد انجامید.

«برویم مامانم را پیدا کنیم!» و «یک قورتش‌بده غول پیکر!» جلدهای دیگر این مجموعه هستند.

درباره نویسنده کتاب «خورشید را برایم قورت می‌دهی؟»

عادله خلیفی نویسنده، ترویجگر و کارشناس ادبیات کودک در سال۱۳۶۲ در شهر قم به دنیا آمده است. او دانش‌آموخته رشته ادبیات از دانشگاه شیراز است. عادله خلیفی تاکنون کتاب‌های زیادی نوشته است و کتاب‌های زیادی نیز در دست انتشار دارد. «این ردپای عجیب»، «قولولی» و «وقتی خالخالی و راه راه زبان‌شان به هم گره خورد» از جمله کتاب‌های اوست. عادله خلیفی بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ مربی‌ادبی، مربی فرهنگی و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. او هم‌چنین در همایش‌های داخلی و کنفرانس‌های خارجی شرکت و جوایز زیادی کسب کرده است.

درباره تصویرگر کتاب «خورشید را برایم قورت می‌دهی؟»

محمد باباکوهی اشرفی تصویرگر و انیماتور در سال ۱۳۷۴ در بهشهر متولد شد. او دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و تاکنون مجموعه سه جلدی «قورتش‌بده» و کتاب «غولماز»را تصویرگری کرده است. محمد باباکوهی برنده جایزه تصویرگری از جشنواره پاندای طلایی چین است. او هم‌چنین با مجله‌های «دوست» و «همشهری بچه‌ها» همکاری می‌کند.

گزیده‌هایی از کتاب
  • یک شهر بود.

همه‌چیز سرجایش بود.
اما از یک روز به بعد...  

  • شهر کم‌کم عوض شد. پروفسور همان‌طور که انگشتش را توی فرورفتگی چانه‌اش بالا می‌برد و زانو زده بود روی نقشه‌ها گفت: «چی شده؟» قورتش‌بده گفت:«دلم درد می‌کند.»

پروفسور سرش را بلند کرد  و با خنده گفت: «رودل کرده‌ای!» و ابروهایش بالا رفتند: «با آن چیزهایی که تو قورتشان دادی، معلوم است الان باید حالت بد باشد.»

تصویرگر
محمد باباکوهی
سال نشر
۱۳۹۷
ناشر
نویسنده
عادله خلیفی
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
انسیه حیدری
گروه سنی
معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان
Submitted by editor3 on