مگس (مجموعه‌ کتاب موجودات حال به‌هم‌زن)

عنوان لاتین
The Fly: The Disgusting Critters Series

کتاب «مگس» اولین جلد از مجموعه کتاب «موجودات حال به‌هم‌زن» کتابی طنز برای آشنایی کودکان با مگس‌هاست.

در اولین جلد مجموعه کتاب «موجودات حال به‌هم‌زن»، نویسنده به سراغ مگس‌ها رفته است و در هر صفحه با ترکیب تصاویر بامزه، دیالوگ‌هایی که از زبان مگس‌های خانگی نوشته شده است و جملاتی که با اندازه‌ی فونت متفاوت و تنوع رنگ به جذابیت کتاب کمک کرده‌اند، به این سرفصل‌ها پرداخته است: انواع مگس‌ها، طبقه‌بندی تاکسونومیک مگس‌ها، معرفی گونه‌ی مگس خانگی، ویژگی‌های ریخت‌شناسی آن‌ها، چشم‌های مرکب در این حشرات، ویژگی‌های جالب مگس‌ها مانند توانایی راه رفتن روی سقف، رژیم غذایی مگس‌ها، چرخه‌ی زندگی آن‌‌ها و امکان انتقال بیماری توسط این حشرات.

کتاب‌های مجموعه کتاب «موجودات حال به‌هم‌زن» ترکیبی از دیالوگ‌های طنزآلود و مطالب علمی است. در هر صفحه با ترکیب تصاویر بامزه، دیالوگ‌هایی از زبان جانوران نوشته شده است و جملاتی با اندازه‌ی فونت متفاوت و تنوع رنگ به جذابیت کتاب کمک کرده‌ است. از این مجموعه کتاب 7 جلد آن با عنوان‌های «مگس»، «کرم»، «موش فاضلاب»، «حلزون بی‌صدف»، «شپش»، «عنکبوت» و «وزغ» توسط نشر چشمه ترجمه و منتشر شده است.

در دومین جلد این مجموعه، «کرم»، نویسنده به سراغ کرم‌ها، به ویژه کرم خاکی رفته است. در کتاب به این سرفصل‌ها پرداخته شده است: طبقه‌بندی تاکسونومیک کرم‌ها، انواع کرم‌ها، محل زندگی انواع کرم‌ها، کرم‌های انگل، آناتومی کرم‌ها، تاریخچه‌ی حضور کرم‌ها روی کره‌ی زمین، ویژگی‌های ریخت‌شناسی و فیزیولوژیک آن‌ها، تولیدمثل در کرم‌ها و نقش کرم‌ها در طبیعت.

سومین جلد این مجموعه با عنوان «موش فاضلاب» به این سرفصل‌ها پرداخته است: شباهت‌ها و تفاوت‌های موش خانگی و موش فاضلاب، ویژگی‌های جالب بدن و اندام‌های آن، رژیم غذایی موش فاضلاب و بیماری‌هایی که ممکن است منتفل کنند و رابطه‌ی انسان و موش فاضلاب.

«حلزون‌های بی‌صدف» موضوع چهارمین جلد مجموعه کتاب «موجودات حال به‌هم‌زن» است و در کتاب با انواع حلزون‌های بی‌صدف، ویژگی‌های جالب بن و اندام‌هایش، تولید مثل حلزون‌ها، رژیم غذایی آن‌ها و نقش حلزون در محیط زیست آشنا می‌شویم.

در پنجمین جلد این مجموعه، نویسنده سراغ «شپش‌ها» رفته است و مخاطب را ویژگی‌های جالب بدن و اندام‌های شپش، چرخه‌ی زندگی شپش‌ها و رابطه‌ی انسان و شپش آشنا می‌کند.

موضوع ششمین جلد «عنکبوت‌ها» هستند و نویسنده با ترکیب اطلاعات علمی و طنز تنوع عنکبوت‌ها، انواع زیستگاه‌هایشان، تولید مثل عکبوت‌ها، رژیم غذایی آن‌ها، نقش تار عنکبوت، شیوه‌های به دست آوردن طعمه، ارتباط با انسان و نقش عنکبوت در محیط زیست را برای مخاطب شرح می‌دهد.

آخرین جلد ترجمه و منتشر شده به فارسی، درباره «وزغ‌ها» است و به رده‌بندی وزغ‌ها، انواع آن‌ها، رژیم غذایی و شیوه‌ی شکار، ویژگی‌های جالب و در خطر انقراض بودن آن‌ها می‌پردازد.

«الیس گراول» نویسنده‌ی کانادایی کتاب‌های کودک و نوجوان است که تا کنون بیش از 30 عنوان کتاب منتشر کرده است. کتاب‌های او به بیش از 12 زبان دنیا ترجمه شده‌اند. گراول از کودکی علاقه‌ی زیادی به جانوران، به‌خصوص جانوران حال به‌هم‌زن داشته است. او در مجموعه کتاب «موجودات حال به‌هم‌زن» جانوران نه چندان دلچسب را تبدیل به جانورانی بامزه کرده است. هر کدام از جانوران شخصیتی خاص خود دارند و اطلاعات علمی به جای آن‌که با زبانی خشک و رسمی مطرح شود به شکلی طنزآلود به مخاطب ارائه می‌شود.

مجموعه کتاب «موجدات حال به‌هم‌زن» برای بلندخوانی مناسب هستند.

گزیده‌هایی از کتاب

مگس با استفاده از دهان خرطومی‌اش غذا را می‌مکد. 
چیزهایی که می‌تواند بخورد، غذای مایع، یا فقط مایعات است. بنابراین روی غذایش کمی مایع هضم کننده تف می‌کند یا بالا می‌آورد تا آن را نرم و قابل خوردن کند.

برگردان
نسترن فتحی
تصویرگر
تصویرگر
Elise Gravel, الیس گراول
سال نشر
۱۳۹۷
ناشر
نویسنده
Elise Gravel, الیس گراول
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
گروه کتاب چ
ویراستار
پدیدآورندگان
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال
Submitted by editor2 on