ماجرای عجیب ماموت گم شده

عنوان لاتین
The Curious Case of the Missing Mammoth

کتاب «ماجرای عجیب ماموت گم شده» داستان پسرکی به نام اسکار است که به کمک دوست بزرگ ماموت خود می‌رود تا برادر کوچک بازیگوشش را پیدا کند و به موزه برگرداند.

یک نیمه شب، پسرکی به نام اسکار با صدای گرومب گرومبی که از خیابان می‌آید از خواب می‌پرد. او ماموتی به نام گنده پشمالو را می‌بیند که به دنبال برادر کوچک بازیگوشش، ماموتک، می‌گردد تا او را قبل از ساعت ۱ پیش مادرش برگرداند. ماموتک دوباره وارد موزه می‌شود و اسکار و گنده پشمالو هم به دنبال او می‌روند. اسکار از دیدن زنده شدن تمام موجودات داخل موزه شگفت‌زده می‌شود. اسکار و گنده پشمالو از سالن دنیای زیر آب، کتابخانه، طبقه‌ی پرواز، دوران دایناسورها، دوره‌های تاریخی مختلف می‌گذرند و بالاخره در سالن جانوران منقرض شده یا در خطر نابودی، در لانه‌ پرنده‌ منقرض شده دودو، ماموتک که به خواب رفته است را پیدا می‌کنند. ماموت‌ها به جایگاهشان بر می‌گردند و اسکار به آن‌ها قول می‌دهد باز هم بهشان سر بزند. ساعت ۱ همه‌ی موجودات موزه دوباره به خواب می‌روند و اسکار هم به خانه بر می‌گردد.

کتاب «ماجرای عجیب ماموت گم شده» دومین کتاب «الی هتی» است. هتی در این کتاب در کنار داستان ماموت گم شده، اطلاعات علمی و تاریخی را نیز به کودکان منتقل می‌کند. این اطلاعات که در لابه‌لا و پشت تصاویر پنهان شده‌اند شکلی بازی‌گونه دارند و یافتن و خواندن آن‌ها برای مخاطب جذاب و سرگرم‌کننده است. برخی صفحات کتاب نیز باز می‌شوند و جزییات بیشتری را نشان می‌دهند.

«کارل جیمز ماونتفورد» از تصویرگران و نویسندگان جوان کتاب‌های کودک است. ماونتفورد در تصویرگری کتاب «ماجرای عجیب ماموت گم شده» به خوبی توانسته‌اند شلوغی و پر ماجرا بودن موزه را با تصاویری دقیق و پر جزییات نشان دهد.

کتاب «ماجرای عجیب ماموت گم شده» کتابی مناسب برای بلندخوانی است. در عین حال به دلیل ساختار بازیگونه آن کودک به تنهایی می‌تواند کتاب را بخواند و از کشف نوشته‌ها و جزییات تصویر در گوشه گوشه کتاب لذت ببرد.

گزیده‌هایی از کتاب

اسکار و گنده پشمالو رفتند سمت دنیای زیر آب، جایی که مهمانی بزرگی برپا بود. 
گنده پشمالو گفت: «آخ جان... کیک!»
نهنگ بزرگه با ناراحتی گفت: «اگر بدت نمی‌آید یک تکه بخور، فقط یک نفر از وسطش رد شده.»

برگردان
مریم فیاضی
تصویرگر
Karl James Mountford, کارل جیمز ماونتفورد
سال نشر
۱۳۹۷
نویسنده
Ellie Hattie, الی هتی
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
مینو کریم زاده
Submitted by editor2 on