پرندگان از سر تا دم

عنوان لاتین
Birds from head to tail

کتاب «پرندگان» از مجموعه کتاب «از سر تا دم» یک کتاب علمی اطلاعاتی برای کودکان است، که با شیوه‌ای معماگونه کودکان را به خواندن اطلاعات علمی درباره‌ هر پرنده تشویق می‌کند.

در کتاب «پرندگان از سر تا دم» ۸ تصویر از ۸ قسمت مختلف بدن ۸ پرندگان نشان داده شده و از مخاطب پرسیده می‌شود آیا می‌داند این اندام متعلق به کدام پرنده است؟ سپس در صفحه‌ی بعد بدن کامل پرنده نشان داده شده و اطلاعات علمی کوتاه و جالبی درباره‌ آن نوشته شده است. در انتهای کتاب نیز چند پرنده‌ دیگر به‌ شکل خلاصه معرفی شده‌اند.

 

تصویرگری کتاب «پرندگان از سر تا دم» نقطه‌ قوت کتاب است. در تصویرگری کتاب از تکنیک کلاژ استفاده شده و تصویرگر به جزییات بدن هر جانور توجه بالایی داشته است.

کتاب «پرندگان از سر تا دم» چهارمین کتاب از مجموعه کتاب «از سر تا دم است». «دایناسورها از سر تا دم»، «بندپایان از سر تا دم» و «جانوران اقیانوس از سر تا دم» دیگر کتاب‌های این مجموعه هستند.

کتاب «پرندگان اقیانوس از سر تا دم» در سال ۲۰۱۹ برنده‌ جایزه‌ی بهترین کتاب‌ها برای کودکان و نوجوانان از مرکز کتاب‌ کودکان کانادایی شده است.

«استیسی رُدریک» نویسنده کتاب‌های کودکان است که در کانادا زندگی می‌کند. او اولین کتاب خود را در سال 2008 میلادی منتشر کرده است و پس از چند سال فاصله در سال 2015 میلادی اولین عنوان مجموعه کتاب «از سر تا دم»، «دایناسورها از سر تا دم» را منتشر کرده است.

«کوانچای موریا» تصویرگر و گرافیست اهل آمریکاست که به تصویرگری کتاب‌های کودکان، کارت‌های بازی و بازی‌های صفحه‌ای می‌پردازد. او نقاش نیز هست و در نقاشی‌ها و تصویرگری‌هایش بیش از همه به دنیای فانتزی و علمی تخیلی علاقه‌مند است.

«فروغ فرجود» از مترجمان نام آشنای کتاب‌های کودک و نوجوان است که بیش از همه کتاب‌های علمی اطلاعاتی برای کودکان و نوجوانان را ترجمه کرده است. مجموعه کتاب «چه کسی بود؟»، «50 پرسش درباره بدن» و «اگر...» برخی از دیگر آثار او هستند.

کتاب «پرندگان از سر تا دم» با وجود آن‌که یک کتاب غیر داستان و علمی اطلاعاتی است، به دلیل داشتن ساختار تکرار شونده، معماگونه و تصاویر جذاب، کتاب مناسبی برای بلندخوانی است.

گزیده‌هایی از کتاب

  این جغد دو شاخ بالای سرش دارد. برای همین اسمش جغد شاخدار است. البته شاخ‌ها در واقع دسته‌ای پر هستند که روی سر این پرنده قرار دارند. جغد شاخدار بزرگ مانند همه‌ی جغدها می‌تواند سرش را به‌طور کامل در هر جهت بچرخاند و به پشت سرش نگاه کند.

برگردان
فروغ فرجود
تصویرگر
Kwanchai Moriya, کوانچای موریا
سال نشر
۱۳۹۶
ناشر
نویسنده
Stacey Roderick, استیسی ردریک
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
حسین شیخ رضایی
Submitted by editor2 on