دماغ ملکه

عنوان لاتین
The queen’s nose

خواندن کتاب «دماغ ملکه» از دیک کینگ اسمیت شما را در هر سنی که هستید خوشحال می‌کند. «دماغ ملکه» با نثری روان و جذاب ماجراهای هارمونی پارکر دختر ده ساله‌ای که عاشق جانوران، جادو و خیال‌پردازی است را به زیبایی به نمایش می‌گذارد. دختری است که انتخاب‌هایش و آرزوهایش چندان مورد تایید خانواده نیست و رابطه‌اش با والدین و خواهرش به‌تدریج از چالش‌های همیشگی به صلح می‌رسد.

داستان با نثری روان و جذاب ماجراهای هارمونی پارکر دختر ده ساله‌ای که عاشق جانوران، جادو و خیال‌پردازی  است را به زیبایی به نمایش می‌گذارد. هارمونی با پدر، مادر و خواهر بزرگ‌تر خود ملودی  زندگی می‌کند؛ اما بر خلاف خواهرش که مورد تایید خانواده است، او هر روز سر موضوعی با همه اختلاف دارد. آقا وخانم پارکر عقیده دارند جانوران کثیف هستند و اجازه نمی‌دهند که هارمونی هیچ نوع جانوری داشته باشد. ولی او هر روز خود را با خیال‌پردازی و آرزوی داشتن جانور خانگی سپری می‌کند و تنها دوست او سگ پشمالوی عروسکی‌ست که تمامی وقتش را با او سپری می‌کند.

هارمونی عاشق لباس‌های راحت و کهنه، گردش در باغ و از همه مهم‌تر جانوران است. او تمامی آدم‌های اطرافش را با توجه به صفاتی که در ذهنش در مورد آن‌ها تصور می‌کند؛ به‌صورت جانوران نقاشی می‌کند. پدر در شکل یک شیر دریایی، مادر کبوتر، ملودی گربه سیامی و بقیه افراد به شکل جانوران دیگر.

هنگامی که عموی او از هندوستان به دیدن آن‌ها می‌آید، بلافاصله در ذهنش به‌عنوان یک خرس گریزلی نقره‌ای شناخته می‌شود. او مهربان و شوخ‌طبع است و از آن لحظه به بعد بهترین دوست هارمونی است. آن‌ها در مورد جادو و تمامی چیزهایی که هارمونی به آن‌ها علاقه‌مند است صحبت می‌کنند و می‌خندند. عمو موقع برگشت به او هدیه‌ای پر رمز و راز می‌دهد. یک سکه جادویی پنج سنتی که هارمونی با لمس بینی ملکه می‌تواند هفت آرزوی خود را برآورده کند.

نویسنده روند تحقق یافتن آرزوهای خودخواهانه را به سمت آرزوهایی که باعث شادی و نجات عزیزان می‌شود در روند رشد فکری هارمونی به زیبایی نشان می‌دهد. خواننده لحظه به لحظه با هارمونی همراه می‌شود و با برآورده شدن تک‌تک آرزوهای او لبریز از شور وهیجان به پیش می‌رود. با خواندن کتاب دماغ ملکه گذر زمان را احساس نمی‌کنید و بدون این‌که آن را زمین بگذارید تا پایان می‌خوانید.

«دیک کینگ اسمیت» گلو سِستِر انگلستان به‌دنیا آمد. او زمان جنگ جهانی دوم در گروه نارنجک‌اندازان خدمت می‌کرد و سپس به مدت ۲۰ سال در زادگاهش به کشاورزی مشغول شد. کینگ معلم مدرسه ابتدایی نیز بود و پس از دو حرفه کشاورزی و تدریس، به‌عنوان نویسنده کودکان به یاد ماندنی‌ترین داستان‌ها را برای میلیون‌ها هوادار خود نوشت. وی حدود 130 کتاب دارد که به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده و بیش از 15 میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رسیده است. هم‌چنین بسیاری از کتاب‌های دیک کینگ اسمیت در فیلم‌ها و تلویزیون اقتباس شده است.

گزیده‌هایی از کتاب

از مدت‌ها قبل، هارمونی کاملا به این نتیجه رسیده بود که حیوان‌ها بهتر از انسان‌ها هستند، البته به استثنای چند مورد. برای همین، آدم‌هایی را که می‌شناخت و یا با آن‌ها روبرو می‌شد با تمرین زیاد در ذهنش به شکل یکی از حیوان‌ها یا پرنده‌ها یا ماهی‌ها یا حتی حشره‌ها می‌دید (مثلا معلمش را به شکل آخوندک ماده می‌دید).

برگردان
محبوبه نجف‌خانی
تصویرگر
تصویرگر
Jill Bennett, جیل بنت
سال نشر
1398
ناشر
نویسنده
Dick king Smith, دیک کینگ اسمیت
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on