آمادگی نسل آینده برای توسعه پایدار

عنوان لاتین
Towards a green future: a trainers manual on education for sustainable development

کتاب «آمادگی نسل آینده برای توسعه پایدار» مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که به کمک آن‌ها آموزگاران می‌توانند درباره مفهوم توسعه پایدار به نوجوانان و بزرگسالان آموزش دهند.

در مقدمه این کتاب آمده است: «توسعه پایدار تنها با استفاده از فناوری‌ها، مقررات سیاسی یا ابزارهای مالی دست‌یافتنی نیست، بلکه لازم است انسان شیوه فکری و عملکردی‌اش را تغییر دهد. این تغییر با آموزش و یادگیری باکیفیت درباره توسعه پایدار در میان تمامی سطوح و بسترهای اجتماعی رخ خواهد داد.» کتاب «آمادگی نسل آینده برای توسعه پایدار» با همین هدف تدوین شده است تا راهنمای آموزگاران و آموزشگرانی باشد که می‌خواهند در ترویج این مفهوم میان نوجوانان و بزرگسالان قدم بردارند.

در مقدمه کتاب خلاصه‌ای از تعاریف حوزه آموزش محیط‌زیست و تاریخچه پرداختن به این موضوع در دنیا آورده شده است و در ادامه کتاب به 3 فصل «مفهوم توسعه پایدار»، مسائل مرتبط با توسعه پایدار و «رویکردهای برنامه‌ریزی در راستای رسیدن به توسعه پایدار» تقسیم شده است. در این 3 فصل در مجموع 23 فعالیت به آموزگاران پیشنهاد شده است تا به کمک آن‌ها ابعاد مختلف مفهوم توسعه پایدار را برای مخاطبان خود تشریح کنند. هر فعالیت شامل 2 بخش پیشینه و آن‌چه در کلاس باید انجام شود است. در بخش پیشنیه خلاصه‌‌ای از پیشینه‌ علمی مورد نیاز آموزگار برای اجرای فعالیت توضیح داده شده است. بعضی از فعالیت‌ها بخشی با عنوان آماده شدن برای کلاس دارند. در این بخش ابزارها و موادی که برای اجرای آن فعالیت لازم است تا پیش از کلاس آماده شوند، توضیح داده شده است و اگر کاربرگ یا محتوایی است که نیاز به تکثیر شدن دارد، در خود کتاب نمونه‌ای از آن گذاشته شده است. در بخش آن‌چه در کلاس باید انجام شود مراحل اجرای فعالیت و نکات مهم در اجرای آن به‌خوبی شرح داده شده است.

کتاب Towards a green future: a trainers manual on education for sustainable development توسط «مرکز آموزش محیط زیست (CEE) هندوستان» در سال 1399 چاپ شده است. این مرکز سابقه‌ای طولانی و فعال در زمینه آموزش محیط‌زیست و توسعه پایدار و تولید منابع آموزشی برای آموزگاران، آموزشگران و تسهیلگران دارد. مترجم در ترجمه کتاب تلاش کرده است بخش‌هایی که با شرایط محیط‌زیست ایران متفاوت است را بومی‌سازی کرده و تا جای ممکن کتاب را برای مخاطب داخل ایران مناسب‌سازی کند.

صفورا زواران حسینی دانش آموخته کارشناسی مهندسی منابع طبیعی – محیط‌زیست از دانشگاه تهران است و حدود 20 سال است که در حوزه آموزش محیط‌زیست به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان فعالیت می‌کند. او برای گسترش و تقویت آموزش محیط‌زیست در ایران تالیفات و ترجمه‌های مختلفی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان داشته است.

گزیده‌هایی از کتاب

ادامه حیات ساکنان کره زمین، که انسان نیز بخشی از آن است، به بقا و سلامت محیط‌زیست بستگی دارد. امروزه عوامل متعددی بقا و سلامت محیط‌زیست را تهدید می‌کنند. افزایش جمعیت، گسترش سکونتگاه‌های انسانی، افزایش جاده‌سازی، افزایش تولید آلاینده‌های صنعتی، کشاورزی و شهری، و غیره که موجب از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی، آلودگی گسترده منابع آبی، خاک و هوا شده است. یکی از دلایل تخریب محیط‌زیست ناآگاهی است. ناآگاهی از این‌که ساز و کار طبیعت چیست، جایگاه ما در طبیعت کجاست، چگونه به آن وابسته هستیم، و فعالیت‌هایمان در طبیعت چه نتیجه و پی‌آمدی به دنبال دارد. در این مرحله، آموزش محیط‌زیست وارد کارزار می‌شود تا از ناآگاهی موجود بکاهد.

برگردان
صفورا زواران حسینی
سال نشر
1399
نویسنده
Kalyani Kandula, کالیانی کندولا
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
بخش ویرایش نردبان
Submitted by skyfa on