بوسه‌هایی برای بابا

عنوان لاتین
Kisses for daddy

تلاش باباخرس برای خواباندن فرزندش داستان «بوسه‌هایی برای بابا» را می‌سازد. این داستان به مهرورزی و بازی و ارتباط بین پدر و کودک می‌پردازد. در حالی که کودک دوست ندارد بخوابد و بدخلق شده، پدر با بازی او را می‌خواباند.

وقت خواب خرس کوچولو است .او بد اخلاقی می‌کند. خرسی نمی‌خواهد حمام کند، به پدر و مادرش بوسه شب به خیر بدهد و بخوابد. بابا خرسی تلاش می‌کند و با بردباری با او بازی می‌کند. او بچه خرس را با صحبت از مدل بوسه‌های گوناگون جانوران دیگر مانند زرافه و خفاش سرگرم می‌کند. بابا خرسی، در حال بازی با بچه خرس، او را حمام می‌کند؛ با او مسواک می‌زند؛ او را آماده خواب می‌کند و به رختخواب می‌فرستد. در نهایت خرس کوچولو یک بغل و بوس خرسی، به بابا می‌دهد.

 

«بوسه‌هایی برای بابا» داستانی فانتزی و تصویری است که به موضوع خواباندن کودک با بازی و عشق پدرانه می‌پرازد. شخصیت اصلی بچه خرسی است که مثل همه بچه‌های کوچک نمی‌خواهد بخوابد. بهره‌بردن از شگرد بازی با کودک و آماده کردن او برای خواب از روش‌های تربیتی درستی است که داستان به آن پرداخته است. در آغوش گرفتن کودک و مهربان بودن با او در هنگام خواب می‌تواند یک خواب آرام و شبی دلپذیر را برای او تدارک ببیند.

تصاویر کتاب زنده و جان‌دار هستند. آن‌ها به کودک، در هنگام خواب آرامش می‌بخشند. در روند داستان از جانوران گوناگون، به کودک شناخت داده می‌شود. همچنین بازی‌ها، ذهن کودک را برای ارتباط بهتر با پدر و یا محیط اجتماعی اطرافش یاری می‌رساند.

کتاب «بوسه‌هایی برای بابا» برنده جایزه متن شورای کتاب کودک استرالیا در 2006 و برگزیده متن «بوکس آلایوگریت رید» بوده است.

در «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان»سال 14، شماره 4 درباره این داستان نوشته شده است:

«بعضی از داستان‌های کودکان، فقط برای کودکان نیستند. این داستان‌ها همان‌قدر که برای کودکان جذاب و احتمالا مفیدند، برای بزرگ‌ترها هم چیزی دارند. «بوسه‌هایی برای بابا» از این کتاب‌هاست. این کتاب به ما، به عنوان بزرگ‌تر، می‌آموزد که چگونه رابطه خود را با  بچه‌های‌مان تنظیم کنیم. نه که خیال کنید اصولی را بر می‌شمارد یا نکته‌هایی یادمان می‌دهد و هم چون معلم یا روان‌شناس یا مشاور به ما درس می‌دهد. این کتاب، با بیان داستانی، روی قلب ما دست می‌گذارد و آن را تکان می‌دهد.

وقت خوابیدن بچه خرس است و او، مثل خیلی از بچه‌های زیر سه، چهار سال، موقع خوابیدن، بد اخلاقی می‌کند و بهانه می‌گیرد. راستی موقعی که بچه‌ها بهانه می‌گیرند، چه کار باید کرد؟ این کتاب شاید اصلا نمی‌خواهد به این سوال جواب بدهد، اما می‌توانیم جواب این سوال را از رفتار بابا خرسی استنباط کنیم.

راهی که بابا خرسی در برابر بهانه‌های بچه خرس انتخاب می‌کند، نوعی بازی است. او از بچه خرسی یک بوس گنده می‌خواهد و بازی‌ای را شروع می‌کند که بچه خرسی قبل از خواب او را ببوسد و بخوابد!

خواندن این کتاب تنها خواندن یک داستان نیست، این کتاب می‌تواند روزها و شب‌های بسیاری هم چون رمز مشترکی بین شما و کودک‌تان باشد و بهانه‌ای برای از سرگرفتن یک بازی شیرین.

این کتاب را می‌توانید برای کودکان زیر پنج سال بخوانید و تصاویرش را با هم نگاه کنید، اما برای بچه‌های بزرگ‌تر هم جذاب است.»

«بوسه‌هایی برای بابا» نوشته «فرانسس واتس»است. او در دانشگاه رشته ادبیات خوانده و حدود 10 سال با نویسندگان و تصویرگران کودک با استعداد استرالیا به عنوان ویراستار کار کرده است. او تاکنون بیش از 25 کتاب برای کودکان و بزرگسالان نوشته است. کتاب‌های وی جایزه‌های بسیاری دریافت کرده و به بیش از 25 زبان دنیا نیز ترجمه شده است.

«دیوید لگ» تصویرگر کتاب، رشته هنر را در منچستر آموخته است. او در انگلستان به دنیا آمده و بعدتر به استرالیا مهاجرت کرده است. او تصویرگری کتاب‌های کودک تا بزرگ‌سال را انجام می‌دهد. از جمله جایزه‌های او، دیپلم افتخار در جایزه‌های کتاب سال 1995 شورای کتاب کودک استرالیا است. «لگ» سال‌ها تصویرگر شرکت‌های تبلیغاتی بوده است. او تلاش می‌کند تا گرمی و شوخ طبعی را در کتاب‌های خود بازتاب بدهد.

«مینا پورشعبانی» مترجم کتاب، دانش آموخته کتاب‌داری و اطلاع رسانی است. در سایت میچکا درباره خود می‌گوید: «در نوزادی به جای خوردن پستانک، علاقه خاصی به کتاب‌خوردن داشتم.» « اما بزرگ‌تر که شدم هیچ جا حاضر نشد مرا به عنوان کتاب‌خوار استخدام کند. تا این که یک روز دیدم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دنبال کتاب‌دار می‌گردد.» او از آن پس، نزدیک 20 سال است که کتاب‌داری می‌کند و در کنار آن به ترجمه کتاب کودک نیز می‌پردازد.

 

برگردان
مینا پورشعبانی
تصویرگر
تصویرگر
David Legge, دیوید لگ
سال نشر
1398
نویسنده
Frances Watts, فرانسیس واتس
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor3 on