این نقشه بزرگ چرا کوچک شد؟

«این نقشه چرا کوچک شد؟» دومین کتاب از مجموعه‌ی «تاریخ با غرغرهای اضافه» است؛ مجموعه‌ای که تاریخ را در روایتی داستانی و گاه همراه با طنز برای کودکان و نوجوانان بازگو می‌کند. خواندن این مجموعه تجربه‌ای تازه است و می‌تواند هر کودک و نوجوانی را به تاریخ علاقه‌مند کند. در این مجموعه، همراه با روایت سلسله‌ها و پادشاهان، تصویرهای جالبی از بناهای تاریخی و گاه رخدادهای مصورشده می‌بینیم که هم مکمل متن هستند و هم روایت تاریخی را جذاب‌تر می‌کنند. این مجموعه، پژوهشی درباره‌ی دلیل ظهور و سقوط سلسله‌های پادشاهی در ایران باستان است که با روایتی داستانی، تاریخ را برای نوجوانان و دوستدارانِ تاریخ شیرین کند.

 

 

 

«این نقشه چرا کوچک شد؟»، دومین کتاب این مجموعه، به ظهور تا سقوط هخامنشیان می‌پردازد. ابتدا از کوروش و و پادشاهی و دلیل محبوبیتش می‌گوید، سپس به سراغ منشور حقوق کوروش می‌رود و اطلاعات جالب و خواندنی‌ای به ما نشان می‌دهد، بعد داستان زندگی کمبوجیه پسر کوروش را روایت می کند، به بردیا می‌پردازد و دلایل سقوط هخامنشیان را بررسی می‌کند. آن هم در روایتی داستانی، جذاب و مصور و در فصل‌هایی کوتاه و زبانی آمیخته با شوخ‌طبعی که سبب می‌شود خواننده تصور کند داستانی تاریخی می‌خواند نه روایتی تاریخی از یک دوره‌ی پادشاهی در ایران.

این کتاب، تاریخ ایران را با نگاهی انتقادی بازخوانی می‌کند. خواندن این کتاب برای کودکان و به ویژه نوجوانان تجربه‌ی جدیدی است و شاید بتوان آن را یکی از بهترین تجربه‌های خواندن تاریخ به شمار آورد.

این مجموعه را می‌توان در کلاس‌های مدرسه با نوجوانان و کودکان خواند، به ویژه در کلاس‌های درس تاریخ، و درباره‌ی رویدادهای تاریخی بحث کرد و به نوجوانان یاد داد که چگونه می‌توانند نگاهی انتقادی به رخ‌دادها داشته باشند و نشان‌شان داد که خواندن تاریخ می‌تواند چه سودمندی‌هایی داشته باشد.

علی‌اصغرسیدآبادی مجموعه‌ی ۳جلدی «تاریخ با غرغرهای اضافه» را با همکاری انتشارات آفرینگان روانه‌ی بازار کتاب کرده است:

 

 

گزیده‌هایی از کتاب

  در دوره‌ی کوروش، ایران به یک امپراتوری قدرتمند جهانی تبدیل شد. تاریخنویسان آلمانی که ایرانیان را نیز آریایی می‌دانستند، کلی از ایرانیان و هوش و ذکاوت و دلیری آن‌ها و اینکه توانسته بودند کشورهای مختلف را فتح کنند و امپراتوری را تأسیس کنند، تعریف و تمجید می‌کردند. اما چرا نام کوروش ماندگار شد؟ دلیل را باید در رفتار و هوش کوروش جستجو کرد؛ احترام به برخی دشمنان و استفاده از مشورت آنان و حتی واگذاری مقام به برخی از آنان و از همه مهم‌تر قانونگذاری باعث شده است که کوروش با بقیه فرق کند.

تصویرگر
تصویرگر
رودابه خائف
سال نشر
۱۳۹۲
نویسنده
علی اصغر سیدآبادی
نگارنده معرفی کتاب
گروه سنی
معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب برای کودک ۹ تا ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال کتاب تألیفی برای کودک ۹ تا ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا کتاب تألیفی برای نوجوان ۱۲ سال به بالا کتاب تألیفی برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب برای کودک ۹ تا ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال کتاب تألیفی برای کودک ۹ تا ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا کتاب تألیفی برای نوجوان ۱۲ سال به بالا کتاب تألیفی برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب برای کودک ۹ تا ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال کتاب تألیفی برای کودک ۹ تا ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا کتاب تألیفی برای نوجوان ۱۲ سال به بالا کتاب تألیفی برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب برای کودک ۹ تا ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ سال به بالا معرفی کتاب برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال کتاب تألیفی برای کودک ۹ تا ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا کتاب تألیفی برای نوجوان ۱۲ سال به بالا کتاب تألیفی برای نوجوان ۱۲ تا ۱۵ سال
Submitted by editor3 on