سار کوچولو نمی‌تواند پرواز کند

عنوان لاتین
Calvin can't fly: the story of a bookworm birdie

کلوین یک سار است که همراه گروهی از سارها زیر لبه‌ی بام انباری قدیمی زندگی می‌کند. او با سارهای دیگر تفاوت دارد. هنگامی که آن‌ها به دنبال شکار و پیدا کردن آب و دانه‌اند، کلوین سرگرم خواندن کتاب‌هاست.

در اواخر بهار که سارهای کوچولو پرواز کردن را یاد می گیرند او در کتابخانه درباره‌ی چیزهای مختلف دانش کسب می‌کند. پائیز از راه می‌رسد و سارها آماده کوچ می‌شوند ولی کلوین پرواز کردن بلد نیست، سارها ناچار دور کمر او را با طناب می‌بندند و او را به هوا می‌برند. پس از چند روز پرواز کلوین متوجه تندبادی می‌شود که به سمت آن‌ها می‌آید، او با شناختی که درباره تندباد و راه نجات از آن، از طریق مطالعه کتاب‌ها کسب کرده است به موقع به سارها هشدار می‌دهد و آن‌ها را به غاری هدایت می‌کند و آن ها را نجات می‌دهد.

این اثر به ارزش کتاب و کتابخوانی همراه با ارزش تجربه کردن و نیز ارزش تنوع در جامعه می‌پردازد.


سارها خانواده‌ی پرجمعیتی هستند و از همان اول به بچه سارها یاد می‌دهند چه طور پرواز کنند، این اولین درس سار بودن است. اما اگر یک سار کوچولو پرواز را یاد نگیرد و خودش را با کار دیگری مثلاً کتاب خواندن سرگرم می کند. چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ وقتی گردباد بیاید چه‌طور می‌تواند نجات پیدا کند؟

کلوین یک سار کوچولوی متفاوت است که دغدغه‌هایش با بقیه سارها فرق دارد. او از وقتی کتاب را کشف می‌کند، زندگی برایش در همان خلاصه می‌شود و وقتی خواهر، برادرها، دختر عمو و پسرعموهایش دارند پرواز یاد می گیرند، کتاب خواندن بزرگترین لذت زندگی اوست. توصیف اشتیاق کلوین به خواندن در کتاب تصاویری که او در حال کتاب خواندن یا لذت نشان می‌دهد، می تواند این پرونده کتابخوان را به یکی از تصاویر ماندنی در ذهن کودک تبدیل کند. در انتها، آن چه در گردباد پاییز به کمک کلوین و سارهای دیگر می آید نه پرواز، دانشی است که کلوین از کتاب‌ها یاد گرفته است.

داستان لطیف کلوین به سادگی و صمیمیت روایت شده، اما در همان کلمات کم و جمله‌های کوتاه و خلاصه توانسته شخصیت یک سار متفاوت را که عاشق کتاب و قصه است، به خوبی بیان کند. زبان روان کتاب، که مدیون ترجمه خوب آن است. خواندن و درک آن را برای کودکانی که تازه خواندن یاد گرفته‌اند ساده می‌کند تا کتابخوانی با یک پرنده کتابخوان برایشان تجربه‌ی دلنشین و ماندگاری باشد.

نمی‌توان این کتاب را خواند و به تصاویر خوب آن اشاره نکرد. که با صفحه آرایی مناسب در کنار متن لذت خواندن آن را بیش‌تر می‌کند.

پرنده‌ی کتابخوان پرواز کردن را هم یاد می‌گیرد. وقتی از خوشحالی نجات از گردباد روی پایش بند نیست. ناگهان می‌پرد و همه را شگفت زده می‌کند. حالا کلوین می‌تواند هم در قصه‌ها پرواز کند و هم در دنیای واقعی.

 

گزیده‌هایی از کتاب

خیلی بد است که به پرنده‌ای بگویند:کرم
این جور موقع‌ها کلوین با غصه پرهایش را جمع
می‌کرد وزیر لب می‌گفت:خیلی ناراحت کننده
است که با زخم زبان دل کسی را بشکنند.

برگردان
محبوبه نجف‌خانی
تهیه کننده
بخش نخست: فاطمه مرتضایی فرد، بخش دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان-سال شانزدهم-شماره ۱۰
سال نشر
۱۳۹۲
ناشران
نویسنده
Jennifer Brene, جنیفر برن
Submitted by editor3 on