الای افسون شده

عنوان لاتین
Ella enchanted

وقتی الا به دنیا می‌آید پری‌ای به نام لوسیندا به او هدیه عجیبی می دهد: «موهبت مطیع بودن.» اما این موهبت برای او بدل به نفرین وحشتناکی می‌شود. الا باید از هر دستوری که به او می‌دهند اطاعت کند. اما الای بااراده دوست ندارد مانند برده ای سرنوشتش را بپذیرد.

الا برای باطل کردن طلسمش به سفر پرماجرایی دست می‌زند و در راه با شاهزاده‌ها و شوالیه‌ها، غول‌ها و دیوها روبرو می‌شود و تا آستانه‌ی پیش مرگ پیش می‌رود.

این داستان به آزادی، اراده و تلاش برای تعیین سرنوشت که از دغدغه های دوره ی نوجوانی است می پردازد.

این کتاب برنده‌ی مدال نیوبری شده است. مدال نیوبری به نام جان نیوبری،‌ ناشر سده هیجدهم نامگذاری شده است. این مدال هر سال به نویسنده‌ای تعلق می‌گیرد که برجسته‌ترین اثر داستانی را در حوزه‌ی ادبیات کودکان امریکا پدید آورده باشد.

 


 

سیندرلای سرکش

خواندن کتابی سیصد صفحه‌ای که بیش از پانزده سال پیش نوشته‌شده و ده سال قبل فیلمش ساخته‌شده، به انگیزه‌ی زیادی نیاز دارد و کتاب الای افسون شده از سطر اول این اشتیاق را به وجود می‌آورد:

«آن پری ابله لوسیندا تصمیم نداشت نفرینم کند.»

کتاب همان‌طور که مدام به آن اشاره شده روایتی دیگر از داستان سیندرلا است. الا از زمان تولد نفرین می‌شود تا اطاعت کند.

ماجرای مادر زیبا و شاد و پدری که هیچ‌وقت در خانه نیست، پدر تاجر. رمان چالش دختر را با نفرین نشان می‌دهد. نفرین سبب می‌شود او تمام دستورات را انجام دهد؛ اما به تدریج درباره نفرین حرف نزند یا آن را به تأخیر بیاندازد یا به سرعت جایی را که به او دستور می‌دهند ترک کند.

هر بار الا سعی می‌کند با دستور مخالفت کند دلش آشوب می‌شود و سرش گیج می‌رود و همه‌ی این‌ها سبب می‌شود دنبال همان پری بگردد تا نفرینش را باطل کند؛ کاری که به سادگی ممکن نمی‌شود.

داستان از همان ابتدا ماجرا را لو داده، ولی فصل به فصل که جلو می‌رویم، ویژگی‌هایی از زندگی و شخصیت الا نشان داده می‌شود؛ اینکه می‌تواند چار، شاهزاده کشورشان، را بخنداند. تمام زبان‌ها را با یک‌بار شنیدن یاد بگیرد و همین باعث اتفاق‌های خوبی می‌شود و حتی غول‌ها را دستگیر می‌کند.

در ادامه، معلوم می‌شود الا پری است، اما حتی به‌اندازه‌ی یک قطره خون پریان یا فرشته‌ی نگهبانش، مندی، قصد ندارد از هیچ جادوی بزرگ و کوچکی استفاده کند یا به کتاب جادویی به خیلی از اتفاق‌ها پی ببرد. در نهایت او یا عشقش تصمیم می‌گیرد و همین باعث نجاتش از طلسم می‌شود.

خواندن رمان الای افسون شده فرصتی است تا نوجوان با افسانه‌ای دیگر آشنا شود که پر از غول و موجودات افسانه‌ای است، اما دختری شاد آن را بازگو می‌کند. این از ویژگی‌های برجسته‌ی داستان است که با وجود تکراری بودن موضوع آن می‌تواند آن‌قدر ماجرا و هیجان بیافریند که خواننده را به دنبال خود بکشد.

برگردان
محبوبه نجف‌خانی
تهیه کننده
بخش نخست: سارا یوسف پور، بخش دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان
سال نشر
۱۳۹۲
ناشران
نویسنده
Levine Gail Carson, گایل کارسن لیواین
Submitted by editor3 on