کشتی احمق ها

عنوان لاتین
Fantastic stories

شیرینی داستان و جذابیت ماجراهای آن امتیازی است که هر کتابی ندارد. به ویژه اگر کتاب برای کودکان است. لازم است در گام اول خواننده را به خود جذب کند و داشتن پیام یا پندی آموزنده در گام  بعدی است که آن هم بهتر است پوشیده و پنهان باشد.

کتاب کشتی احمق ها، که در قطع خشتی کوچک است، درباره ی پسر جوانی به اسم بن است. او روزی سوار کشتی شده و به دریا رفت، ولی کشتی عجیب بود. راستی اگر شما روزی سوار کشتی بشوید و فکر کنید سفر خوبی در پیش دارید، اما ناگهان بفهمید همه ی ملوان ها و حتی ناخدای کشتی احمق های کله پوک اند، چه کار می کنید؟

نویسنده ی کتاب تری جونز انگلیسی است که کتاب های زیادی برای کودکان نوشته است. او قصه نوشتن را از قصه گویی برای بچه های خودش آغاز و بعدا آن ها را منتشر کرده است. کتاب کشتی احمق ها هم یکی از این قصه هاست.

بن قهرمان داستان، در پایان کتاب می گوید: «همه ی شما به من یک درس دادید، آن هم این است که وقتم را با کسی که احمق است تلف نکنم.» بعد از گفتن این جمله، شیرجه می زند توی دریا و شناکنان به طرف کشتی دیگری می رود و احمق ها را به حال خودشان می گذارد.

یکی از نکات خوبی که در چاپ این کتاب وجود دارد، این است که ناشر اجازه ی ترجمه ی آن را به فارسی و انتشارش برای کودکان ایرانی از نویسنده گرفته است؛ این کار قدمی در راه کپی رایت است که که این قانون باید در آینده ای نزدیک در ایران نیز رعایت شود.

 

برگردان
امیر مهدی حقیقت
تهیه کننده
پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان- سال پانزدهم- شماره ۹
سال نشر
‏‫۱۳۹۲
ناشر
نویسنده
Terry Jones , تری جونز
Submitted by admin on