روزشمار ترویج خواندن آذر ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن آذر ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
۲۹ آذرماه برابر با ۲۰ دسامبر «روز بازی‌ها» است. از انواع بازی‌ها می‌توان به بازی‌های تحرکی، بازی‌های کارتی، بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی اشاره کرد. همه بازی را دوست دارند! بازی‌ها راهی سرگرم کننده برای از بین بردن استرس هستند.  در سایت کتابک بخوانید: بازی‌ها و ایجاد خلاقیت در کودک
جمعه, ۱۰ آذر
ٰ۲۳ آذرماه برابر با ۱۴ دسامبر «روز جهانی میمون» است. میمون‌ها موجودات بامزه، شیطون و جالبی هستند که شباهت زیادی با انسان‌ها دارند. این مناسبت روزی برای افزایش آگاهی در مورد میمون‌ها است. پیدایش میمون‌ها تقریباً 60 میلیون سال پیش رخ داده است. در سال 2000، کیسی سارو دانشجوی هنر در دانشگاه ایالتی میشیگان بود و با یک شوخی، «روز میمون» را در تقویم دوستش نوشت. سپس آن‌ها این مناسبت را با دیگر دانشجویان هنر جشن گرفتند. از آن زمان، روز میمون در سطح بین‌المللی به عنوان روزی برای بزرگداشت نخستی‌ها نامگذاری شد.
پنجشنبه, ۹ آذر
۲۴ نوامبر برابر با ۳ آذرماه «زادروز کارلو لورنزینی» با نام ادبی کارلو کلودی است. او نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد بود. این نویسنده‌ی ایتالیایی با پدیدآوردن بزرگترین اثر كلاسیک ادبیات كودكان ایتالیایی یعنی «ماجراهای پینوکیو» به شهرت رسید.  کتابک برای زادروز کارلو لورنزینی کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
جمعه, ۳ آذر
فرانسیس هاجسن برانت در ۲۴ نوامبر ۱۸۴۹ میلادی در انگلیس به دنیا آمد. او نویسنده داستان و نمایش‌نامه برای کودکان و بزرگسالان بود و نویسندگی را از ۱۸ سالگی آغاز کرد. ۴ رمان «لرد کوچک»، «سارا کرو»، «باغ مخفی» و «شاهزاده‌ی گمشده» باعث شهرت وی شد. کتابک برای زادروز فرانسیس هاجسن برانت کتاب و فیلم‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
جمعه, ۳ آذر
نخستین پنجشنبه آذرماه هر سال «روز ملی پرنده‌نگری» نامیده شده است. این روز فرصتی است جهت فرهنگ‌سازی برای حفاظت از گونه‌های متنوع پرندگان.  پرنده‌نگری، مشاهده پرندگان زنده در زیستگاه طبیعی آن‌ها، یک سرگرمی محبوب است که در قرن بیستم توسعه یافت. در قرن نوزدهم دانشجویان تنها زمانی می‌توانستند گونه ناآشنا را شناسایی کنند که جسد آن در دستانشان بود. پرنده‌نگری مدرن تا حد زیادی با توسعه کمک‌ها نوری، به ویژه دوربین‌های دوچشمی امکان‌پذیر شد، که مردم را قادر می‌ساخت تا پرندگان را بدون آسیب رساندن به آنها، بهتر از همیشه ببینند و مطالعه کنند.
دوشنبه, ۲۹ آبان
ایرانیان، از روزگاران کهن، گذر از آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال - سی آذرماه - و فرا رسیدن نخستین روز زمستان - یک دی‌ماه - را «شب یلدا» می‌نامند.
یکشنبه, ۳۰ آذر
«روز جهانی همبستگی انسانی» روزی است برای رسیدن به یک دستورالعمل جدید و فراگیر برای توسعه کشورهای جهان ایجاد شده است. این دستورالعمل با تمرکز به دو محور اصلی یعنی انسان و سیاره زمین، پشتیبانی از حقوق بشر در پرتوی مشارکت جهانی، مصمم به نجات مردم جهان از فقر، گرسنگی و حتی بیماری است. این روز،  یادآوری است به کشورها که برای همبستگی و ادامه آرمان‌ها و احترام به توافق‌نامه جشن بگیرند. 
شنبه, ۲۹ آذر
«مهاجر» به کسانی گفته می‌شود که از مکانی به مکان دیگر برای کار یا زندگی نقل مکان می‌کنند. «روز جهانی مهاجران» یک رویداد سالانه است که توسط یونسکو نام‌گذاری شده است. کودکان خانواده‌های مهاجر با انواع مشکلات عاطفی و اقتصادی روبه رو می‌شوند که همسالان دیگرشان آن‌ها را تجربه نکرده‌اند. این کودکان در برابر پدیده‌هایی چون قاچاق انسان، خشونت و کار کودکان آسیب‌پذیرتر از کودکان بومی منطقه هستند. مهاجرت، می‌تواند زندگی خانواده‌ها را ویران کند و افراد خانواده‌ها را از یکدیگر دور کند. اما، با کمی توجه دولت‌ها و مردم کشورهای میزبان، می‌توان به خانواده‌ها کمک کرد تا زندگی بهتری برای خود بسازند و روابط خانوادگی خود را نیز به خوبی حفظ کنند.
جمعه, ۲۸ آذر
25 آذرماه «روز ملی پژوهش» است. امروزه پژوهش جایگاه ویژه‌ای در همه‌ی زمینه‌ها دارد. فعالیت‌های پژوهشی باعث می‌شود کارهای ما پیشرفت کند و به سمت و سوی بهتری رود. پژوهش، اطلاعات و دانش ما را درباره موضوعات مختلف بالا می‌برد. کتابک به شما پیشنهاد می‌کند اگر دوست دارید اطلاعات خود را افزایش دهید کتاب‌های زیر را مطالعه کنید.
جمعه, ۲۸ آذر
«کوئنتین بلیک»، نویسنده - تصویرگر انگلیسی است که سادگی و طنز را با خطوط سریع و رنگ‌های گذرا، در تصویرهای درخشان و استادانه خود به نمایش در می‌آورد.  کوئنتین بلیک بر این باور است که: «همیشه باید طراحی کنیم، این تنها راهی است که به شکوفایی دست می‌یابیم. گرچه تکنیک‌های گوناگونی می‌دانید، به کار بستن آن‌ها کلید دریافتن است. به آثار هنرمندان بزرگ نگاه کنید، اما چندان زیر تأثیر آن‌ها نباشید. طراحی کنید و سرانجام آن چه را که می‌خواهید در دست بگیرید».
چهارشنبه, ۲۶ آذر
21 آذرماه روز «پوشش همگانی سلامت» نام‌گذاری شده است. «پوشش همگانی سلامت» یعنی فرد بتواند به خدمات بهداشتی باکیفیتی که احتیاج دارد دست پیدا کند. این خدمات باید به گونه‌ای باشد که هیچ فردی دچار تنگنای مالی برای خرید و بهره‌مندی از خدمات نشود. قابل ذکر است که پوشش همگانی سلامت به معنای رایگان‌بودن همه خدمات درمانی نیست چون هیچ کشوری امکان به طور مداوم خدمات را رایگان ارائه بدهد را ندارد.
شنبه, ۲۲ آذر
«احمد شاملو» در سال ۱۳۰۴ ه.ش در تهران به دنیا آمد. پدرش افسر ارتش بود. به سبب مأموریت‌‌های پدر، دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در شهرهای مختلف مانند رشت‌، سمیرم‌، اصفهان‌، ایرانشهر و بیرجند گذراند. شاملو در سال ۱۳۵۱ برنامه‌ی رادیویی برای کودکان و نوجوانان تهیه کرد. او در این برنامه، کودکان را به‌ نوشتن و سرودن شعر تشویق کرد و مسابقه‌ای برای انتخاب استعدادهای بهتر ترتیب داد. ضبط صفحه و نوار کاست صدای شاعر به کوشش «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان‌» از تلاش‌های ‌دیگر احمد ‌شاملو برای علاقه‌مند کردن کودکان به ادبیات بود.
جمعه, ۲۱ آذر
۱۰ دسامبر برابر با ۱۹ آذر، به نام «روزجهانی حقوق جانوران» نام‌گذاری شده است. بسیاری از جانوران به دلیل شکارهای بی‌رویه، از بین بردن زیستگاه طبیعی آن‌ها و طمع برخی انسان‌ها از حق طبیعی زیستن محروم می‌شوند. کشتارهای بی‌رحمانه‌ی جانوران در صنعت مد و پوشاک و بهره‌وری نادرست از آن‌ها در صنایع غذایی در برخی از کشورها، از دیگر نمونه‌های زیر پا گذاشتن حق طبیعی زیستن جانوران است. در سال ۱۹۴۸، سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوق بشر را در ۱۰ دسامبر پس از شکنجه‌هایی که در طول جنگ جهانی دوم در اردوگاه‌های کار اجباری توسط آلمان نازی به انسان ها انجام شد، تصویب کرد. پس از این، سازمان‌ها، انجمن‌ها و افراد از سرتاسر جهان خواستار تعمیم این اعلامیه به قلمرو حیوانات برای دفاع از حقوق حیوانات شدند. بنیانگذاران این روز اظهار داشتند از آنجایی که حیوانات نمی‌توانند اعتراض کنند، رای دهند یا از خود دفاع کنند، این وظیفه انسان است که این کار را برای آن‌ها انجام دهد. دهم دسامبر هدفمندانه به عنوان روز جهانی حقوق جانوران انتخاب شد تا همزمان با روز حقوق بشر، در یک روز باشد. از آن زمان، رویدادها، تظاهرات، و جمع‌آوری کمک‌های مالی در سراسر جهان سازماندهی شده‌اند تا واقعیت آزار و بهره‌کشی از حیوانات را افشا کنند.
پنجشنبه, ۲۰ آذر
۱۶ آذر برابر با ۷ دسامبر «روز جهانی کامی‌شی‌بای» است. انجمن بین‌المللی کامی‌شی‌بای ژاپن (IKAJA) از سال ۲۰۱۸ این روز را به نام روز جهانی کامی‌شی‌بای نام‌گذاری کرده است و در این روز از علاقه‌مندان در سراسر جهان دعوت می‌کند تا کامی‌شی‌بای اجرا کنند و به دوست‌داران آن در ژاپن و دنیا بپیوندند. کامی‌شی‌بای Kamishibai یا «کارت‌های تصویری قصه‌گویی»، گونه‌ای از قصه‌گویی دیداری است که از دهه‌ی ١٩٣٠ در ژاپن رواج یافت. کامی Kami در زبان ژاپنی به معنای کاغذ و شی‌بای Shibai به معنای نمایش است.
دوشنبه, ۱۷ آذر
۴ دسامبر (۱۳ آذر) «روز جهانی یوزپلنگ»، گونه‌ای در خطر جدی انقراض، نام گرفته است. یوزپلنگ (چیتا) سریع‌ترین حیوان خشکی‌زی کره‌ی زمین، به کمک همه‌ی مردم جهان برای مبارزه با خطر انقراض خود نیاز دارد. برپایه گزارش‌های «موسسه حفاظت از یوزپلنگان» (CCF)، اکنون این گونه‌ی آسیب‌پذیر، تنها در ۹ درصد از دامنه‌ی زیستی خود در طول تاریخ، باقی مانده است. یوزپلنگ در قاره‌ی آسیا با خطر بزرگی روبه‌روست؛ شمار باقی‌مانده از این جانور در قاره‌ی آسیا، به کم‌تر از ۴۰ یوزپلنگ در کشور ایران محدود شده است.
شنبه, ۱۵ آذر
۱۲ آذر برابر با سوم دسامبر «روز جهانی افراد توان‌یاب» است. روز جهانی افراد توان‌یاب از سال ۱۹۹۲ هر سال با تمرکز بر موضوعی خاص برگزار می‌شود. هدف از نام گذاری روزی برای این افراد بالا بردن آگاهی عمومی درباره مسائل افراد توان‌یاب و پشتیبانی‌ از عزت، حقوق و رفاه افراد توان‌یاب و همچنین بالا بردن آگاهی از دستاوردهای مشارکت افراد توان‌یاب در همه جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی است.
چهارشنبه, ۱۲ آذر
برده‌داری، سنتی است که اکنون به باور بسیاری از مردم جهان سال‌هاست به تاریخ پیوسته و تنها در کتاب‌ها می‌توان نشانی از آن یافت. اما اکنون قرن‌هاست برده‌داری کودکان در کشورهای غربی و جنوبی آفریقا وجود دارد و هر نسل، نسل پس از خود را به تحمل این رنج ناچار می‌کند. در طول تاریخ برده‌داری، انسان‌های بیشماری برای آزادی خود و دیگر بردگان تلاش کردند و جان‌شان را در این راه فدا کرده‌اند. حال روزی با تصویب سازمان ملل به عنوان روز لغو برده‌داری در جهان نام‌گذاری شده است. محور اصلی این روز، از بین بردن انواع شیوه‌های برده‌داری نوین ‌است.
سه شنبه, ۱۱ آذر
«ساموئل لنگهورن کلمنت»، هجونویس، طنزپرداز و نویسنده‌ی امریکایی است که با نام مستعار «مارک تواین» شناخته می‌شود. ویلیام فاکنر، نویسنده‌ی امریکایی، مارک تواین را پدر ادبیات امریکا نامیده است.«ماجراهای هاکلبری فین» برجسته‌ترین اثر او و نیز یکی از برجسته‌ترین رمان‌های امریکایی به شمار می‌رود که به خوبی شیوه‌ی زندگی امریکایی را بازتاب می‌دهد. از دیگر آثار مشهور او باید از «ماجراهای تام سایر» نام برد. این نویسنده، ورود به دنیای ادبیات کودکان را با هجو ادبیات کودکان آن دوران آغاز کرد و توانست ادبیات امریکا را دگرگون کند. از این دیدگاه می‌توان مارک تواین را همتای لوئیس کارول دانست. تواین ادبیات کودکان امریکا را از بند آموزش رها کرد و از آن برای انتقاد از جامعه بهره گرفت.
شنبه, ۸ آذر
«لوئیزا می الکات» رمان‌نویس و نویسنده داستان کوتاه است که بیشتر به سبب داستان‌هایی که برای کودکان به ویژه برای دختران نوشته شناخته می‌شود و داستان «زنان کوچک» او از ادبیات کلاسیک کودکان به شمار می‌رود. لوئیزا می الکات از مخالفان برده‌داری و از طرفداران فعال جنبش زنان بود و در نوشته‌هایش اغلب اصلاحات آموزشی و آرمان‌های فمنیستی را بیان می‌کرد. او درباره‌ی موفقیت داستان‌های کودکانش تردید داشت و آن‌ها را هنرمندانه نمی‌دانست. الکات یک بار از آن‌ها به عنوان «داستان‌های سبک اخلاقی برای کودکان» نام برد. 
جمعه, ۷ آذر
«کلایو استیپلز لوئیس» (سی. اس. لوئیس)، نویسنده، منتقد، پژوهشگر ادبیات و استاد دانشگاه، ۲۹ نوامبر ۱۸۹۸ در شهر بلفاست واقع در ایرلند شمالی به دنیا آمد و در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در شهر آکسفورد از دنیا رفت. لوئیس بیش از سی کتاب در طول عمر خود نوشت که مخاطبان گسترده‌ای را برای او به ارمغان آورد. با گذشت زمان، کتاب‌های لوئیس نه تنها جذابیت خود را از دست نداده است بلکه قلم او هرساله هزاران خواننده‌ی جدید را به سوی کتاب‌های او جذب می‌کند.
جمعه, ۷ آذر