بررسی کتاب‌ «دستیار ماما» در برنامه کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان

کتاب‌ «دستیار ماما» نوشته کارن کوشمن با حضور نسرین وکیلی مترجم این کتاب، در برنامه‌ کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان خوانده می‌شود.

کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان از برنامه‌های ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان است که سال ۱۳۹۵ هر دو هفته یک بار چهارشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در کافه داستان فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شد، با شروع سال جدید این برنامه همچنان ادامه دارد.

کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان، به همت رضوان خرمیان، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان برگزار می‌شود و در هر جلسه یک کتاب برای مطالعه به نوجوانان پیشنهاد داده می‌شود. بچه‌ها در طول دو هفته کتاب را تهیه و مطالعه می‌کنند، سپس در برنامه «کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان» که با حضور نویسنده یا مترجم کتاب برگزار می‌شود، نظرات و پرسش‌هایشان را درباره اثر خوانده شده مطرح می‌کنند.

سال گذشته، کتاب‌هایی مانند «غول بزرگ مهربان» نوشته رولد دال با ترجمه محبوبه نجف‌خوانی، «قلب‌های نارنجی» نوشته مینو کریم‌زاده، «کنسرو غول» نوشته مهدی رجبی، «خانواده آقای چرخشی» نوشته طاهره ایبد، «خانه‌ای در تاریکی» نوشته سیامک گلشیری، «پسرخاله وودورو» ترجمه محبوبه نجف‌ خوانی، «لالایی برای دختر مرده» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، «شاهزاده خانومی در مترو» نوشته محدثه گودرزنیا، «چشم عقاب» نوشته محسن هجری و «گل»، «چشم‌انداز شنبه‌ها» ترجمه شهلا انتظاریان،‌ «زمستان سبز» نوشته نورا حق‌پرست، «پدر، عشق و پسر» نوشته سیدمهدی شجاعی و «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده برای خوانش گروهی و بررسی به مخاطبان معرفی شد.

در این جلسه که چهارشنبه (۲۳ فروردین ۱۳۹۶) با حضور نسرین وکیلی -مترجم در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود، کتاب‌ «دستیار ماما» نوشته کارن کوشمن خوانش و بررسی می‌شود.

کتاب «دستیار ماما» سال ۱۳۹۳ از سوی انتشارات قطره منتشر شد. در این کتاب ماجرای دختری به نام «آليس» روایت می‌شود. دختری که در يک شب يخبندان، نه خانه‌ای داشت و نه پدر و مادری، و نه حتی نامی جز «تُحفه» و مجبور می‌شود در طويله‌ دهقانی پناه گيرد. «جِين» مامای دهکده او را آن جا پيدا می‌کند و نام «سوسک» را برایش انتخاب می‌کند. سوسک، کار خود را به عنوان دستيار ماما شروع مي‌کند. اما راه زندگی‌اش هموار نيست؛ جِين، زن خشني با نگاه‌های تند و تيز و اخلاقی تندتر است. با اين همه سوسک برای خود جايگاهی به دست می‌آورد و بالاخره با يکی از پسران دهکده دوست می‌شود. او بخشی از فوت و فن‌های کار ماما را، که سعی می‌کند، از او پنهان کند، مخفيانه ياد می‌گيرد. حتي برای خود، يک اسم واقعی‌ يعنی «آليس» را انتخاب مي‌کند. سپس روزی بعد از شکست در وظيفه‌ای که به عهده‌اش گذاشته‌ می‌شود، فرار می‌کند. زيرا معتقد است که به قدری احمق است که برای هيچ‌کس مفيد نيست.

نخستین جلسه برنامه کتابخوانی دسته‌جمعی نوجوانان، چهارشنبه ۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، کتابفروشی کتاب داستان واقع در پاسداران، خیابان زمرد، میدان قبا برگزار می‌شود.

 

Submitted by editor71 on