«مراقبم باش!» داستان کتابخوانی پسری به نام یوری همراه با آقای اشنیپل است. آنها در خیالشان پرواز میکنند. داستان نشان میدهد که برخی از قوانین والدین منطقی نیست و ذهن کودک را با تخیل و انعطاف همراه میسازد.
1- گفتوگو کنید.
پس از بلندخوانی کتاب با پرسشهایی مانند زیر با کودک گفتوگو کنید:
- اگر بخواهی داستان یوری را دوباره بنویسی چه مینویسی؟
- تو با چه کسانی بازی میکنی؟
- با کدام یک از شخصیتهای کتابهایت دوست داری حرف بزنی یا بازی کنی؟
- به نظر تو پدر و مادرت باید چهگونه از تو مراقبت کنند؟
- تو از چه راهی از خودت مراقبت میکنی؟
- نظرت درباره چیزهایی که یوری درباره مراقبت کردن میگوید چیست؟
- اگر به جای یوری باشی، چهگونه مراقبت کردن را به آقای اشنیپل یاد میدهی؟
- اگر قرار باشد مانند یوری بروی فرغون سواری، از چه جاهایی میگذری؟
- به جای فرغونسواری با چه چیزهایی دیگری میتوانی به گردش بروی؟
- درباره برج ایفل چه میدانی؟ آیا برجهای نامدار جهان را میشناسی؟
- اگر بخواهی یک کتاب برای ماجراجویی انتخاب کنی، دوست داری چهگونه باشد؟
- چه احساسی به نقاشیهای کتاب داری؟
- اگر تو تصویرگر باشی کتاب را چهگونه طراحی میکنی؟
- امروز همین فرداست یعنی چه؟
- از امروز لذت بردن یعنی چه؟ تو چهگونه از امروزت لذت میبری؟
2- داستان بگویید.
از کودک بخواهید که یک داستان درباره امروز و زمان حال بگوید یا بنویسد و سپس آن را در یک دفتر خط دار با مدادرنگی به تصویر بکشد.
3- کاردستی بسازید.
کودک یک ماشین یا هواپیما یا موشک یا فرغون یا هرچیزی که دوست دارد با آن به گردش و خیالات برود برای خودش طراحی کند و بسازد و بعد خیالاتش را بگوید.
4- همخانواده پیدا کنید.
از میان واژههای کتاب چندین واژه را انتخاب کنید. برای واژهها هم خانوادههای ساده بیابید و آنها را روی کارت بنویسید و از کودک بخواهید هر بار بهطور شانسی یکی را بردارد و هر چندتا که میتواند همخانواده بگوید.
برای کودکان کوچکتر که خواندن نمیدانند واژههای ساده به کار ببرید و این کار را با تصویر بکنید. از کودک بخواهید برای واژههایی که انتخاب میشود هم خانوادههای شکلی یا رنگی بیابد. مثلاً کارت رنگ قرمز و کودک در تصویر باقی قرمزها را بیابد.
5- برج بسازید.
درباره برجهای نامدار جهان با کودک پژوهش کنید. از او بخواهید او هم یک برج، ویژه خودش بسازد و برای آن نامی بگذارد.
6- با یوری همراه شوید.
از کودک بخواهید به همراه یک بزرگتر یا دوستانش، داستان کتاب را با همه کارهایی که در آن است، انجام دهد. حتی کارهایی که یوری انجام نمیدهد مانند قیچیبازی.
7- واژهبازی کنید.
به همراه کودک چند واژه از کتاب انتخاب کنید و واکهای (حرفهای) آنها را جداگانه روی کارت بنویسید. سپس از کودک بخواهید با واکها واژه بسازد.
بیش از 10 واژه از متن کتاب را نیز میتوانید روی کارتهای جدا بنویسد. کودک 3 یا 4 کارت را تصادفی انتخاب کند. حالا با این واژهها جمله و داستان بسازد. قرار نیست همه چیز منطقی باشد. کودک را به خیالانگیزی و خندهداری جملهها و داستان تشویق کنید.
برای کودکان کوچکتر از شکلها و رنگهای تصویر کمک بگیرید. روی هر کارت شکلهای گوناگونی مانند دایره و مثلث و استوانه و هر چه در داستان هست را به همراه کودک بکشید. سپس کودک به طور شانسی کارتهایی را بردارد. با کنار هم کشیدن شکلهای روی کارت، یک تصویر تازه بسازد و آن را در داستان یوری اضافه کند.
8- مسیر یوری را پیدا کن.
از کودک بخواهید مسیر یوری و آقای اشنیپل را نقاشی کند و تلاش کند حس هر کدامشان را در تصویرهایش بیاورد.