اسباب بازی‌های پلاستیکی بلای جان محیط‌ زیست

عنوان لاتین:
Plastic Toys Are A Huge Environmental Problem, But You Can Make A Difference

اسباب بازی‌های پلاستیکی خطر بزرگی برای محیط زیست هستند؛ اما ما می‌توانیم جلوی این خطر را بگیریم.

هیچ مکانی به اندازه یک اسباب‌بازی فروشی کودکان را حیرت‌زده نمی‌کند و دیدن چهره‌ یک کودک پس از باز کردن هدیه‌ اسباب‌بازی‌اش یکی از شادی‌آورترین صحنه‌های دنیاست. اما به محض این‌که توجه‌تان به معضل پلاستیک‌ها و آسیبی که به محیط ‌زیست می‌زنند، جلب شود، درمی‌یابید بسیاری از اسباب‌بازی‌های کودکان نیز پلاستیکی هستند و این مسئله ممکن است جادوی اسباب‌بازی‌ها را برایتان کم‌رنگ کند.

اسباب بازی‌های پلاستیکی خطری برای محیط ‌زیست

اسباب بازی های پلاستیکی یکی از مشکل‌های محیط‌ زیستی مهم دنیای حاضر هستند و ما اگر بخواهیم فرزندانی حساس به سرنوشت محیط ‌زیست و آشنا با توسعه پایدار تربیت کنیم، لازم است برای این مشکل فکری کنیم.

امروزه پدران و مادران بیش از گذشته هنگام خرید اسباب‌بازی به مواد اولیه‌ی سازنده‌ی آن‌ها دقت می‌کنند و برخی اسباب‌بازی‌ها را به دلیل سمی بودن مواد اولیه و آسیب‌زا بودن انتخاب نمی‌کنند. اما برای مقابله با معضل پلاستیک‌ها و اثرات منفی آن بر محیط ‌زیست لازم است بیش از این به مواد اولیه سازنده‌ی اسباب‌بازی کودک‌مان توجه کنیم.

اسباب بازی‌های پلاستیکی بلای جان محیط‌ زیست

طبق آمارهای موجود ۹۰ درصد اسباب‌بازی‌های موجود در سراسر دنیا از پلاستیک ساخته شده‌اند و صنعت اسباب‌بازی سازی، صنعتی است که هر سال تنها در کشور آمریکا ۵ درصد رشد کرده و نزدیک به ۴/۲۰ میلیارد درآمد ایجاد می‌کند.

مشکل اصلی پلاستیک این است که بسیاری از انواع پلاستیک‌ها تا سال‌ها تجزیه نمی‌شوند. به این معنی که هر اسباب‌بازی پلاستیکی که از دستفروش‌ها می‌خرید، هر عروسکی که دور می‌اندازید یا هر تکه لگویی که گم می‌شود، روی کره‌ی زمین حتی پس از پایان عمر شما و کودک‌تان و حتی فرزند کودک‌تان باقی خواهد ماند.

حتی اگر شما زباله‌هایتان را تفکیک کنید و اسباب‌بازی‌ها را در سطل زباله‌های خشک بیندازید، چندان امیدی به بازیافت شدن اسباب بازی های پلاستیکی نیست. چون معمولا از قطعات مختلفی ساخته شده‌اند که ممکن است جنس پلاستیک هر قطعه با دیگری متفاوت باشد. تا جایی‌که در برخی اسباب‌بازی‌ها گاهی تا ۷ نوع پلاستیک به کار رفته است.

اهدای اسباب بازی های پلاستیکی سالمی که کودک‌تان دیگر با آن‌ها بازی نمی‌کند به کودکان دیگر، به جای دورانداختن آن‌ها، راه خوبی است، اما همه‌ مشکل را حل نمی‌کند. چون هم‌چنان چرخه‌ی خرید اسباب بازی های پلاستیکی ادامه دارد. پس چه می‌توانیم بکنیم؟

اسباب بازی‌های پلاستیکی بلای جان محیط‌ زیست

هنگام خرید اسباب‌بازی تصمیم بگیرید که هزینه بیشتری بکنید و اسباب‌بازی‌های بادوام‌تر بخرید. سپس مشکلاتی که مواد پلاستیکی برای محیط‌ زیست ایجاد می‌کنند را برای کودک‌تان به زبان ساده شرح دهید و او را تشویق کنید سراغ اسباب بازی های پلاستیکی ارزان نرود.

کودکان بزرگ‌تر را تشویق کنید به جای آن‌که زمان خود را با اسباب‌بازی‌ها پر کنند سراغ فعالیت‌های دیگری هم‌چون کارهای هنری، نوشتن داستان، خواندن و بازی در طبیعت بروند (با فراهم کردن فرصت و تشویق کودک‌تان به بازی در طبیعت حس احترام کودک‌تان به طبیعت را بیش از پیش برخواهید انگیخت).

با همه‌ این‌ها اسباب‌بازی هم‌چنان برای کودکان جذاب است و حتی در آموزش آن‌ها نقش دارد. پس چه می‌توان کرد؟ می‌توانیم به سراغ اسباب‌بازی‌هایی برویم که در ساخت آن‌ها کمترین میزان پلاستیک به کار رفته است یا به کل از مواد دیگری مانند چوب یا پارچه ساخته شده‌اند. اسباب‌بازی‌های چوبی از اسباب بازیهای پلاستیکی گران‌تر هستند؛ اما شما می‌توانید الگوی خرید اسباب‌بازی خود را تغییر دهید. اسباب‌بازی‌های کمتر اما هدف‌مندتر و بادوام‌تری بخرید که مدت طولانی‌تری مورد استفاده‌ کودک خواهند بود و به این زودی به زباله تبدیل نخواهند شد.

اگر آینده‌ کودکان‌مان بر کره‌ ‌زمین برای‌مان مهم است، دیگر نمی‌توانیم به اسباب بازی های پلاستیکی مانند قبل نگاه کنیم.

کتابک خواندن مقاله زیر را نیز به شما توصیه می‌کند​:

کودکان و حفظ محیط ‌زیست

برگردان:
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor71 on