برنامه با من بخوان از سوی چهار سازمان نامزد جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ شد

برنامه «با من بخوان» بار دیگر از سوی چند سازمان ملی و بین‌المللی به عنوان نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ (جایزه آلما) معرفی شد.

«با من بخوان»، برنامه ترویج کتابخوانی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، بار دیگر از ایران از سوی شورای کتاب کودک و در عرصه جهانی از سوی سه سازمان انجمن بین‌المللی سوادآموزی (ILA) و شاخه‌های ملی IBBY در سوییس و بلژیک (فلاندرز) به عنوان نامزد جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ معرفی شد.

برنامه «با من بخوان»، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز به عنوان نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ نیز به عنوان یک الگوی موفق از اجرای برنامه ترویج کتابخوانی به همراه گسترش سوادآموزی پایه جایزه ایبی-آساهی، معتبرترین جایزه ترویج کتابخوانی در جهان را از آن خود کرد.

برنامه «با من بخوان» از سال۱۳۹۰ از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اجرا می‌شود و به ترویج کتابخوانی برای کودکان محروم و کودکان در بحران می‌پردازد. این برنامه بر پایه شعار اصلی «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» بنا شده است. در برنامه «با من بخوان»، کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست گروهی از کودکان می‌رسد که در شرایط معمول زندگی به این گونه از کتاب‌ها دسترسی ندارند.
بلندخوانی کتاب‌های باکیفیت و تقویت سواد پایه از راه ادبیات دو رویکرد اصلی برنامه برای کودکان ۳ سال به بالا هستند. برنامه‌ خواندن با نوزاد و نوپا نیز رویکرد دیگری از اجرای با من بخوان است که به کودکان ۰ تا ۲ سال می‌پردازد و با آموزش مادران و توانمند کردن آن‌ها نوزادان و نوپایان را نیز زیر پوشش قرار داده است.

پس از چندین سال اجرای برنامه، در سال‌های اخیر راه‌اندازی کتابخانه‌های کودک‌محور در راستای پایداری برنامه و در دسترس قرار دادن شمار بیشتری کتاب باکیفیت، در دستور کار با من بخوان قرار گرفته‌اند.
برنامه «با من بخوان» هم اکنون در ۱۹ استان ایران برگزار می‌شود و در راستای تحقق شعار «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند»، از مرزهای ایران فراتر رفته است و با همکاری بنیاد کودک افغانستان در مزارشریف نیز اجرا شده است.

درباره جایزه یادبود آسترید لیندگرن یا آلما

جایزه یادبود آسترید لیندگرن به یاد آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی کودکان از سوی دولت سوئد بنا نهاده شده است. او بی‌گمان، نامدارترین نویسنده سوئد و تأثیرگذارترین نویسنده بر ادبیات کودکان به شمار می‌رود. لیندگرن همچنین چهره عمومی برجسته و بانفوذی بود و سهمی اساسی در بحث‌ها و گاه وضع قانون‌هایی در زمینه حقوق کودکان و جانوران، جنگ و سیاست عدم خشونت، و مسائل فرهنگی متفاوت داشت. با درگذشت او در سال ۲۰۰۲، دولت سوئد این جایزه را بنا نهاد که تا کنون انجمن هنری سوئد آن را اداره می‌کند. هدف از پایه‌گذاری جایزه آلما، ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان است. جایزه یادبود آسترید لیندگرن، جایزه‌ای ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران داده می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست یابند. این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند صرف نظر از زبان و ملیت آنان اعطا می‌شود. آثار هنرمندان برگزیده باید افزون بر کیفیت بالای هنری، دارای ارزش‌هایی انسانی باشد که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت. جایزه نقدی آسترید لیندگرن به مبلغ ۵ میلیون کرون سوئد، تقریبا برابر با  ۸۰۰ هزار دلار امریکا و ۵۸۰ هزار یورو است که آن را بزرگترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان کرده است.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان مجری برنامه «با من بخوان» از سال ٢٠٠۷ از سازمان‌های واجد شرایط معرفی نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن است. این موسسه سال‌ها (٢٠٠۷ و ۲۰۰۸، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴) توران ميرهادى را به عنوان شخصیتی اثرگذار در رشد ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نامزد دریافت این جایزه به هيئت داوران معرفى کرد. شوراى کتاب کودک، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان دیگر سازمان‌های ایرانی هستند که می‌توانند نامزدهای خود را برای این جایزه جهانی معرفی کنند.

نویسنده
رسانه با من بخوان
Submitted by editor3 on