بهترین های قلک، نبات کوچولو و رشد کودک خرداد ماه 

در این گزارش بخش های خوب سه نشریه ی قلک شماره ۲۳، نبات کوچولو شماره ۵۶ و رشد کودک شماره ۹ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک معرفی شده است.

قلک شماره ۲۳ 

داستان

عنوان: جغد جذاب درخت کاج
نویسنده: سید نوید سید علی اکبر
تصویرگر: سارا طبیب زاده

چشم های جناب جغد ضعیف شده و او نمی تواند چیزهای ریز را ببیند. جغد به پشت پنجره خانم دکتر چشم پزشک می آید. اما خجالت می کشد بگوید چه اتفاقی افتاده است. دکتر با ترفند خاصی با جغد ارتباط برقرار و بالاخره چشمش را معاینه می کند. برایش یک عینک جغدی درست می کند. حالا جناب جغد جذاب با عینک اش همه چیز را خوب می بیند و می تواند حتی شب پره ها و پشه های ریز را هم شکار کند.

داستان با ساختاری منسجم و بهره گیری از زبان گفتگو و گاه با بکارگیری لحنی طنزآمیز مخاطب را جذب و او را به طور غیرمستقیم با شغل چشم پزشکی آشنا می کند. نویسنده به این نکته نیز اشاره داردکه بسیاری از کودکان برای مسخره نشدن از زدن عینک خودداری می کنند. او به شیوه ای خلاقانه با طرح این مشکل و خلق شخصیت های داستانی، فضایی برای هم ذات پنداری برای کودک فراهم آورده است. 

شعر 

عنوان: چی بود؟ چی شد؟ یه کشمش
سروده:  زهرا موسوی
تصویرگر: نیلوفر میر محمدی

 سروده مراحل رشد درخت مو و میوه دادن آن، از غوره تا کشمش را با زبانی ساده و شیرین روایت می کند. شعرآهنگین، روان، با رعایت وزن و قافیه و وجود تکرار مناسب خردسال است. مخاطب به طور غیر مستقیم با رشد درخت تاک و انواع میوه های آن آشنا می شود. تصاویر با استفاده از تکنیک کلاژ، خلاقانه و زیبا ارائه شده است. بافت پس زمینه به زیبایی صفحه آرایی افزوده است.

آشنایی با گیاهان 

عنوان: گل رز را دوست دارم 
کارشناس: مهندس کسری عسگری
نویسنده: شیدا میرزایی
عکاس: نورا خوش جام
تصویرگر: نیلوفر عباس زاده
سرکلیشه: گلک 

در این شماره مجله به معرفی گل رز پرداخته است. متن مانند شماره های پیشین با زبانی ساده و طنز آمیز به طور مختصر مخاطب را با خصوصیات این گل آشنا می کند. تصویرها واضح، روشن و ترکیبی از عکس و کارتون است. آشنا شدن کودکان با گل ها و طبیعت به لطافت روحی آنان می افزاید. مجله کودک را تشویق می کند، با ارسال عکس از گل رز خود در مسابقه ای همراه با جایزه شرکت نماید.

سرگرمی 

 عنوان: خروس میوه ای – صبحانه خرچنگی
نویسنده: زهرا موسوی 
تصویرگر: عاطفه صفایی نیا
سرکلیشه: بچین و بچش

این بخش با تصویری از خروس و خرچنگ که از میوه تهیه شده است مانند شماره های قبل، کودک را هم به خوردن میوه و مواد غذایی سالم تشویق و هم با میوه های مختلف آشنا می کند.

عنوان: نصف جهان
طراح : سمیرا رستگارپور 
تصویرگر: مرتضی رخصت پناه
سرکلیشه: بیا بازی

طراحی سرگرمی چند منظوره است. کودک علاوه بر بازی با شکل، طرح و بناهای تاریخی واقع در میدان نقش جهان و سوغات اصفهان آشنا می شود. طراح، رعایت مقررات عابر پیاده را در حین بازی متذکر می شود و ذهن کودک را برای یافتن راه درست و رسیدن به مقصد به چالش می کشاند. بازی به شیوه جدید و خلاقانه ارائه شده است. سرگرمی قابل اجرا، تصاویر واضح و گویاست و توضیح ها بدون اشکال است.

نکته: بهتر بود برای آشنایی بیشتر کودک با بناهای تاریخی نام آن ها در تصویر ذکر می شد.

عنوان: چشم پزشکی در خانه
کارشناس: دکتر حسن سمیعی 
سرکلیشه: بازی شغل ها

سرگرمی برگرفته از موضوع داستان شغل هاست. کودک با علامت هایی که در مطب چشم پزشکی برای معاینه چشم افراد استفاده می شود آشنا شده و با آن به بازی می پردازد. اطرافیان نیز می توانند از این طریق از سلامت یا ضعف چشم کودکان خود آگاه شوند و در صورت نیاز آن ها را نزد چشم پزشک ببرند.  

دانستنی
عنوان: آینه های آنی 
نویسنده: نانسی.ای.واکر- گوی
مترجم: مهرزاد زمردیان
تصویرگر: آنی ویلکنستون

آنی دختر کوچکی است که می خواهد همه چیز را آزمایش کند. او تصویر خود را در آینه اتاق مادر، پشت قاشق، پشت قابلمه و روی حوضچه آب می بیند و تفاوت تصویرها را بر روی سطوح مختلف مشاهده می کند.
 این بخش در راستای درک، فهم و شناخت بیشتر کودک نسبت به سطوح شفاف که مانند آینه تصویر را منعکس می می کنند همراه با مشاهده و آزمایش ارائه شده است. تصویر نقش عمده انتقال مفاهیم را به عهده دارد. 

نبات کوچولو شماره ۵۶

داستان

عنوان: موش شهری موش دهاتی
نویسنده: سوزانا داویدسن
تصویرگر: ژاکلین ایست
مترجم: علیرضا شفیعی فر

موش شهری برای زندگی با دوستش موش دهاتی نزد او می رود. موش دهاتی سعی می کند با تمام خوراکی هایش از او پذیرایی کند؛ اما او با دیدن خوراکی ها می گوید غذایی که ما در شهر می خوریم مثل غذای پادشاهان است. موش شهری از دوستش می خواهد تا همراه او به شهر برود و آنجا زندگی کند. گرچه در شهر غذاهای متنوع و خوشمزه وجود دارد اما خطرهای زیادی هم هست. زندگی شهری برای موش دهاتی خیلی ترسناک است. به همین دلیل او تصمیم می گیرد به محل زندگی خود برگردد. 
داستان با ترجمه ای ساده و روان و ساختاری منسجم فضای شهر و روستا را به تصویر می کشاند. نویسنده با نگاهی به مسئله مهاجرت تفاوت زندگی در شهر و روستا را بیان می کند. تصاویر زیبای داستان با رنگ های گرم و شاد هم پای متن پیش می روند. 

رشد کودک شماره ۹

شعر

عنوان: کی بود،کی بود؟ خرگوشی بود
سروده: افسانه شعبان نژاد
تصویرگر: ثنا حبیبی راد
خرگوشی که گوش ندارد. به جای آن گل شیپوری می گذارد. دردسرهای خرگوش با ورود زنبور، کفشدوزک و مادرش و جیرجیرک به داخل گل شروع می شود. خرگوش گل های شیپوری را کنار می گذارد و دوباره بدون گوش می شود.
روایتی منظوم و آهنگین مناسب دایره واژگان کودک، خیال برانگیز، با لحن و زبانی مناسب، شادی و نشاط را به مخاطب منتقل می کند. پایان شعر می تواند آغازی برای خواندن مجدد آن باشد.

 سرگرمی

عنوان: شکل سازی با کاغذ شیرینی  
 طرح و اجرا: طاهره عرفانی

طراح با استفاده از کاغذهای شیرینی توانسته شکل های متنوعی را خلق کند. دردسترس بودن وسایل مورد نیاز کاردستی، از ویژگی های آن است. تصاویر واضح و گویا، انجام کاردستی را مستند و قابل اجرا کرده است. 
نکته: بهتر بود زیر هر شکل نام آن ذکر نمی شد تا کودک با قوه تخیل خود آن را نام گذاری کند.

عنوان: برو بیا
طراح: سپیده حامدی 
عکاس: اعظم لاریجانی 

بازی حرکتی دو یا چند نفره، تمرین حفظ تعادل در کودک است. در این بازی همه برنده هستند نیاز به وسیله خاصی ندارد و درهمه جا قابل اجراست.

عنوان: آرزوی ما 
نویسنده: سپیده خلیلی

"کاش آرزویم یک دانه بود! آن دانه را می کاشتم و صد تا دانه برمی¬داشتم. به هر کس دانه ای می دادم و می خورد و به آرزویش می رسید.
متن دارای روساخت و ژرف ساخت است. رو ساخت آن کاشتن دانه آرزو و باردادن و اهدای آن به دیگران برای برآورده شدن آرزوهایشان است. ژرف ساخت آن اشاره به حس دگرخواهی دارد. حسی که در حال حاضر به نظر می رسد در جامعه کمرنگ شده است. نویسنده توانسته در متنی کوتاه این مفهوم را منتقل نماید.

ایران شناسی

عنوان: کردستان 
طراح: آمنه شکاری 
عکاس: اعظم لاریجانی

مجله صفحه پشت جلد را به ایران شناسی اختصاص داده است. تصاویر نشان دهنده معیشت مردم از طریق دامداری و صنایع دستی استان است. کودک از طریق تصویر، با یکی از جاذبه ها و پوشش محلی مردم استان های ایران آشنا می شود. استفاده از کلاژ سبب جذب مخاطب بیشتری شده است.

 

نویسنده
گروه نشریات شورای کتاب کودک
Submitted by editor3 on