کتاب «به به لیمو و کاکلی» در قالب کامی‌شی‌بای منتشر شد

انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، دومین کتاب خود در قالب کامی‌شی‌بای را با عنوان «به ‌به لیمو و کاکلی» سروده محمدهادی محمدی و تصویرگری حسن عامه‌کن منتشر کرد.

خلاصه کتاب «به به لیمو و کاکلی»

کتاب «به ‌به لیمو و کاکلی» با مضمونی محیط‌زیستی، روایتی منظوم از پرنده‌ای کوچک به نام کاکلی خانوم است که در باغ لیمویی زندگی می‌کند. کاکلی هر سال پیش از بهار با آوازش باغ لیمو را بیدار می‌کند؛ اما یک سال، بهار، اسیر دیو سیاه آلودگی می‌شود. هوا، زمین و آب، آلوده، گیاهان باغ، خشک و پژمرده و پرندگان پریشان می‌شوند. کلاغ برای چاره‌جویی پیش کاکلی می‌رود. کاکلی به او می‌گوید که مسبب این آلودگی و ناپاکی انسان‌ها هستند. پرندگان نیز همه با هم از انسان‌ها می‌خواهند که آب و هوا و خاک را آلوده نکنند و اجازه دهند که بهار، بار دیگر به زمین برگردد.

کتاب «به به لیمو و کاکلی» دومین کتابی است که انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در قالب کتاب کامی‌شی‌بای منتشر می‌کند؛ کتاب «گنجشک که بال و پر داشت» نوشته محمدهادی محمدی نمونه‌ای دیگر از کتاب‌های کامی‌شی‌بای در ایران است که پیش‌ از این از سوی انتشارات این موسسه به چاپ رسیده است.

 

کتاب به به لیمو

یکی از کارت‌های تصویری کتاب به به لیمو و کاکلی

 

صفحه ای از به به لیمو

تصویری از پشت کارت تصویری کتاب به به لیمو و کاکلی

 

کامی‌شی‌بای Kamishibai یا «کارت‌های تصویری قصه‌گویی»، گونه‌ای از قصه‌گویی دیداری است که در دهه ١٩٣٠ در ژاپن رواج یافت. کامی Kami در زبان ژاپنی به معنای کاغذ و شی‌بای Shibai به معنای نمایش است. در کتاب‌های کامی‌شی‌بای، متن داستان در پشت کارت‌ها قرار دارد و قصه‌گو می‌تواند در حالی که کارت را در برابر کودکان در دست گرفته است و کودکان به تصویرها چشم دوخته اند، پشت کارت‌ها را بخواند. تصویرهای کامی‌شی‌بای‌های امروزی نیز به شیوه گذشته، بزرگ و بدون جزییات است تا آخرین ردیف کودکان که در برابر کارت‌ها ایستاده یا نشسته‌اند، بتوانند تصویرها را به خوبی ببینند.

نخستین چاپ کتاب «به به لیمو و کاکلی» در ابعاد ۳۵*۳۹ شامل ۱۰ کارت تصویری قصه‌گویی با قیمت ۱۹٬۵۰۰ تومان ویژه مخاطبان کودک منتشر شده است. علاقه‌مندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر و خرید این کتاب می‌توانند به آدرس‌های زیر مراجعه کنند:

 

Submitted by editor71 on