جشن تیرگان در مجموعه سعدآباد برگزار می‌شود

به منظور بزرگداشت آیین باستانی جشن تیرگان، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در روزهای سه شنبه ۱۸ تیر و شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۸ اقدام به برپایی ویژه برنامه‌هایی متنوع با حضور علاقمندان می‌نماید.

به گزارش روابط عمومی سعدآباد، این برنامه که توسط کتابخانه و واحد پژوهش سعدآباد، با همکاری و تعامل پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با میزبانی مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودک و نوجوان سعدآباد برگزار می‌شود، شامل نشست پژوهشی، مراسم کتاب خوانی و بر باد دادن دستبند آرزوهاست.

در این مراسم لیلا کفاش زاده کارشناس و فعال حوزه کودک و میراث فرهنگی جشن تیرگان و تاریخچهٔ آن را شرح خواهد داد و محمد هادی محمدی نویسنده کتاب آرش کماندار به روخوانی، تحلیل و نقد این کتاب می‌پردازد.

در ادامه این جشن تاریخی که جشن آرزومندان هم نامیده شده، طبق رسوم گذشتگان، دستبندهای تیر و باد (دستبندهایی که پس از خوردن شیرینی و آب پاشیدن به همدیگر، از هفت رنگ پارچه یا ریسمان بافته شده و ۹ روز بعد در روز باد در بلندترین مکان به منظور دست یافتن به آرزوها به باد سپرده می‌شود تا باد آرزوهایشان را با خود ببرد) به شرکت کنندگان در این برنامه اهدا و در روز ۲۲ تیرماه در سعدآباد به باد سپرده خواهد شد.

یادآور می‌شود جشن تیرگان یکی از جشن‌هایی باستانی ایرانیان با ریشه‌ای تاریخی و فرهنگی است که هر سال به منظور گرامیداشت تیشتر ستارهٔ باران برگزار می‌گردد و بنا به عقاید مردم ایران، در این روز آرش کمانگیر بالای کوه دماوند رفته و تیر معروفش را پرتاب می‌کند و این تیر در کنار رودخانهٔ جیحون بر تنه درخت گردویی نشسته و از آن پس مرز ایران و توران تعیین می‌شود.

علاقمندان جهت شرکت در این برنامه در ساعت ۱۰ روز سه شنبه ۱۸ تیر و شنبه ۲۲ تیرماه سال جاری به مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودک و نوجوان سعدآباد به نشانی میدان تجریش، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه نمایند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۷۹۴۰۴۹۹ (۲۱) تماس حاصل نمایند.

Submitted by admin on