جشن صد سالگی هنرستان موسیقی تهران برگزار می‌شود

فردا پنج شنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ جشن صد سالگی هنرستان موسیقی تهران در تالار وحدت با برنامه‌های ویژه برگزار خواهد شد.

در جشن صد سالگی هنرستان موسیقی تهران، ارکستر بادی تهران، گروه نریمان به سرپرستی علی پژوهشگر، دوئت سنتور و تمبک استادان سعید ثابت و محمد اسماعیلی و ارکستر مشترکی از هنرستان‌های دختران و در قالب یک ارکستر سمفونیک به اجرای برنامه می‌پردازند.

رونمایی از تمبر هنرستان موسیقی به‌ علاوه یادمانی از حسین دهلوی و غریب گرکانی از دیگر بخش‌های این مراسم خواهد بود. همچنین قدردانی از هنرجویان قدیمی این هنرستان داود جعفری امید، امیر اشرف آریانپور و رحمت افشار هم جزو برنامه‌های اصلی است. غلامحسین فخیمی‌کیا، پروین‌دخت اشتهاردی و ملیحه سعیدی نیز به‌عنوان مدیران هنرستان تجلیل خواهند شد. محمد اسماعیلی نوازنده تمبک، استاد رحمت افشار نوازنده ساز کلارینت و استاد مینا افتاده جزو اساتید قدیمی هستند که برای آن‌ها مراسم تقدیر برگزار می‌شود.

جشن صد سالگی هنرستان موسیقی تهران را هنرستان موسیقی تهران به‌مناسبت صدمین سال تاسیس خود را با همکاری فارغ التحصیلان و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترتیب داده است که بخشی از این برنامه روز شنبه ۲۲ دی ماه دوئت فلوت و پیانو با هنرمندی فیروزه نوایی و لیلا رمضان و بخشی از آن هم در روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه با اجرای ارکسترهای ایرانی هنرستان موسیقی دختران و هنرستان موسیقی برگزار شد.

 تاریخچه هنرستان مویسقی ایران از ابتدا تاکنون

اولین مدرسه موسیقی ایران در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی برای تدریس موزیک نظام و تحت نظارت معارف وقت گشایش یافت. در سال ۱۳۰۷ با انتصاب علینقی وزیری به سمت رئیس مدرسه ضمن تدوین برنامه جدید، تحولی در سبک و سیاق تدریس موسیقی در قالب دوره پنج‌ساله پدید آمد. با سعی و تلاش ایشان در سال ۱۳۱۰ دوره عالی به این مدرسه اضافه شد و در سال ۱۳۱۲ به هنرستان موسیقی تغییر نام داد.

با پیگیری، تلاش بدون وقفه و پشتکار (روح ا... خالقی رئیس انجمن موسیقی ملی وقت هنرستان موسیقی ملی در سال ۱۳۲۸ به‌منظور تدریس موسیقی ایرانی و با ریاست او تأسیس شد. دوره هنرستان هفت سال و شرط ورود، داشتن استعداد موسیقی و کارنامه قبولی سال چهارم ابتدایی بود. در سال ۱۳۲۹ با تأسیس اداره کل هنرهای زیبا، هنرستان موسیقی ملی زیر نظر و تحت حمایت آن اداره قرار گرفت. در سال ۱۳۲۸ (مهدی مفتاح) به ریاست هنرستان برگزیده شد و با تصویب اساسنامه جدید در شورای عالی فرهنگ وقت، نام هنرستان موسیقی ملی به هنرستان عالی موسیقی ملی تغییر یافت. در دوره ابتدایی هنرستان علاوه بر تدریس برنامه دبستان‌های دولتی یک دوره سلفژ، تئوری‌های مقدماتی یک ساز انتخابی تعلیم داده می‌شد. در دوره اول متوسطه به‌جز تدریس کامل برنامه سایر دبیرستان‌ها، سلفژ، دیکته موسیقی، ساز، وزن شناسی، و سرود نیز آموزش داده می‌شد.

در سال دوم و سوم متوسطه کلیه دروس فنی و اختصاصی تدریس می‌شد و از دروس عمومی تنها ادبیات فارسی، شعرشناسی و زبان خارجی به هنرجویان آموخته می‌شد. در سال ۱۳۴۱ (حسین دهلوی) به ریاست هنرستان منصوب شد و با تأسیس وزارت فرهنگ و هنر در سال ۱۳۴۳ برای گسترش و پیشرفت هنرستان شرایط مناسب‌تر و امکانات بهتری فراهم شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۱ اساسنامه جدیدی برای هنرستان‌های موسیقی تنظیم و با تفکیک هنرستان‌های موسیقی دختران و پسران فعالیت آن‌ها در دو مقطع راهنمایی و متوسطه (دوره هفت ساله) از سر گرفته شد. در سال ۱۳۷۱ با تغییر نظام آموزشی چهارساله به سه‌ساله ترمی واحدی و سپس سالی واحدی، هنرستان‌های موسیقی نیز ملزم به تغییر ساعات واحدهای درسی موسیقی با نظام جدید آموزشی شدند و نهایت دوره هفت ساله به دوره شش ساله در دو مقطع راهنمایی و متوسطه و یک سال دوره پیش‌دانشگاهی تبدیل شد.

در حال حاضر هنرستان موسیقی با بیش از یک قرن سابقه و بهره‌گیری از اساتید مجرب و خبره، یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزش در کشور است که با کشف، آموزش‌وپرورش نخبگان موسیقی، جایگاه رفیع و برجسته خود را در زمینه آموزشی موسیقی نمایان ساخته است. هنرجویان از پایه هفتم پس از موفقیت در آزمون تحت نظر اساتید مجرب طی هفت سال در دو رشته نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز جهانی آموزش‌دیده و فارغ‌التحصیل می‌شوند و می‌توانند پس از آن تحصیلات خود را در مرکز علمی-کاربردی موسیقی به‌صورت آکادمیک ادامه دهند و یا از طریق آزمون ورودی دانشگاه سراسری و یا آزاد، به تحصیلات خود ادامه دهند.

نویسنده
گروه خبر کتابک
Submitted by editor3 on