موضوع روز بین المللی صلح ۲۰۱۸ : حق برخورداری از صلح

جمعه ۲۱ سپتامبر برابر با ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ در سرتاسر جهان روز بین‌المللی صلح جشن گرفته می‌شود. به گفته دبیر کل یونسکو روز بین‌المللی صلح روزی است برای تقویت تفکرات صلح‌طلبانه، هم در میان مردم و هم بین ملت‌ها. امسال هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیه حقوق بشر است به همین دلیل موضوع روز بین‌المللی صلح ۲۰۱۸ «حق برخورداری از صلح – در هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر» انتخاب شده است.

کشورهای عضو سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ «اهداف توسعه پایدار» شامل هفده هدف را تصویب کردند، زیرا دریافتند که ایجاد جهانی صلح‌آمیز امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر این که برای دست‌یابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی همه مردم در سرتاسر جهان قدم برداشته شود و از حقوق همه آن‌ها محفوظ باشد. «اهداف توسعه پایدار»، دامنه وسیعی از موضوعات را از جمله فقر، گرسنگی، سلامتی، آموزش و پرورش، تغییرات اقلیمی، برابری جنسیتی، آب، بهداشت، انرژی، محیط زیست و عدالت اجتماع را در بر می‌‌گیرد.

شانزدهمین هدف «اهداف توسعه پایدار»، «صلح، عدالت و نهادهای حقوقی قدرتمند»، خواستار ترویج جوامع صلح‌آمیز و فراگیر برای توسعه پایدارست تا به این ترتیب دسترسی به عدالت را برای همه افراد میسر کند و نهادهای موثر، پاسخ‌گو و فراگیر را در همه سطوح ایجاد کند.
جامعه صلح‌آمیز و مسالمت‌آمیز جامعه‌ای است که در آن همه از عدالت و برابری برخوردارند. صلح کمک می‌کند تا محیط پایداری شکل بگیرد و محیط پایدار به ترویج صلح کمک خواهد کرد.

امسال هفتادمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر است. به این مناسبت موضوع روز بین‌المللی صلح ۲۰۱۸ «حق برخورداری از صلح – در هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر» انتخاب شده است.
اعلامیه جهانی حقوق بشر سند مهمی در تاریخ حقوق انسان‌هاست. این اعلامیه که توسط نمایندگانی با زمینه‌های قانونی و فرهنگی متفاوت، از سراسر جهان نوشته شده است، توسط مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس به عنوان معیار مشترک موفقیت برای همه انسان‌ها و ملت‌ها پذیرفته شد. موازین این اعلامیه جهانی – سندی که بیش از تمام اسناد در جهان ترجمه شده، و به بیش از ۵۰۰ زبان موجود است – امروز هم به اندازه روزی که پذیرفته شد مطرح است.
به گفته دبیر کل، آنتونیو گوترس «اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه ملت‌ها و همه انسان‌ها مطابق با دستورات اعلامیه جهانی حقوق بشر زندگی کنند، همان که ارزش ذاتی و حقوق برابر و سلب‌نشدنی  همه نژاد انسان را به رسمیت می‌شناسد. امسال به عنوان  هفتادمین سالگرد این سند برجسته تعیین می‌شود.»  
بند ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر عنوان می‌کند که «همه حق زندگی، آزادی و امنیت دارند.» این اصول پایه و اساس آزادی، عدالت و صلح را در جهان می‌سازند.

در اعلامیه جهانی حقوق بشر بند جداگانه‌ای برای «حق برخورداری از صلح» در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل است امسال یونسکو پرسیده است که «حق برخورداری از صلح» به چه معناست. و خواسته است که همه نظرشان را با هشتگ #peaceday and #standup4humanright با دیگران در میان بگذارند.

فعالیت‌هایی برای بزرگداشت روز بین‌المللی صلح:

  • می‌توانید با پیدا کردن راه‌حل‌های صلح‌آمیز در هنگام بروز اختلافات از هدف شانزدهم اهداف توسعه پایدار پشتیبانی کنید
  • می‌توانید با حل مسئله به روشی بدون خشونت و گزارش جرائم بالقوه، از جمله زورگویی آنلاین، از وقوع بی‌‌عدالتی در مدرسه یا جامعه خود جلوگیری کنند.
  • می‌توانند با گردآوری و به نمایش گذاشتن ویدیوهایی درباره اصول اعلامیه حقوق بشر به زبان‌های مختلف، حقوق بشر را ترویج کنید.
  • می‌توانید یکی از ۳۰ بند اعلامیه حقوق بشر را به یکی از ۱۳۵ زبانی که در حال حاضر موجود است بخوانید و صدای‌تان را ضبط کنید و آن را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.
  • می‌توانید وقتی دیگران در خطر هستند، عقاید خود را آزادانه بیان کنید و سر کار، در مدرسه و سر میز شام پای دفاع از حقوق انسانی دیگران بایستید.
  • می‌توانید منعکس کنید که چگونه هر یک از ما می‌تواند هر روز برای حقوق انسانی به پا خیزد.

 به یاد داشته باشیم که حقوق انسانی، حقوق تک تک انسان‌هاست.

برگردان:
ستاره بابایی
نویسنده
گروه خبر کتابک
Submitted by editor3 on