دبستان ۹۷ ساله زرتشتیان روستای چم بازسازی شد

دبستان خدابخشی چم با نیک‌اندیشی پری اسفندیار جمشیدی و همراهی و یاری ماونداد خدادادی، رستم فرخنده و سهراب آذریان بازسازی شد.

این دبستان که در کنار سرو ۳ هزار ساله و آتشکده روستای چم قرار دارد، در سال ۱۳۰۰ با سرمایه روانشاد خدابخش خداداد بهمردی چمی ساخته شد و کار بازسازی آن به همت پری اسفندیار جمشیدی و به سرپرستی ماونداد خدادادی در سال ۱۳۹۶ انجام شد.
انجمن زرتشتیان تفت و توابع دوشنبه ۱۲ شهریور به مناسبت پایان بازسازی دبستان خدابخشی روستای چم آیین جشن‌خوانی برگزار کرد.

بازسازی دبستان خدابخشی

نخستین كسی كه از پیروان زرتشت پیامبر برای ایجاد مدارس به سبک كنونی پیش‌قدم شد، روانشاد «مانك جی لیمی جی هاتریا» از زرتشتیان ساكن هند -كه به پارسیان مشهورند- بود. او به سال ۱۲۳۳ خورشیدی به ایران سفر کرد و پس از آگاهی از وضع نابسامان زرتشتیان آن زمان و بی‌سوادی آنان انجمنی به نام «انجمن اکابر پارسیان هند» برای یاری و جلب كمك و همراهی برای ساخت مدارس در یزد و کرمان تاسیس کرد و به تشویق خیراندیشان هر محل، كه اغلب در هندوستان ساكن بودند، پرداخت. و توانست مدارسی در شهر یزد و کرمان و روستاهای اطراف آن بسازد كه سال‌ها به تعلیم و تربیت نونهالان این آب‌وخاک مشغول بودند. نخستین كسی كه به دعوت او پاسخ داد، روانشاد خدابخش بهمرد نرسی‌آبادی بود كه خانه شخصی خود را به مدرسه اختصاص داد كه اینك به مدرسه دینی عمو خدابخش مشهور است.
دبیرستان كیخسروی یزد، آموزشگاه پسرانه و دخترانه ماركار، دبستان خسروی یزد، كودكستان رشید، دبستان زمردی رحمت‌آباد، دبستان خدادادی، دبستان پسرانه هرمزد‌یاری نمونه‌هایی از مدارسی که زرتشتیان برای آموزش کودکان این مرز و بوم ساختند.

قدردانی از خانم پرس اسفندیاری جمشیدی

تصاویری از مراحل بازسازی مدرسه خدابخشی روستای چم

بازسازی مدرسه خدابخشیدبستان ۹۷ ساله زرتشتیان روستای چم بازسازی شدبازیسازی مدرسه خدابخشی

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on